Dårlig skjult hemmelighet

Mens den er inne i sitt siste leveår har Cayenne tatt over som Porsches bestselger. Hva skjer?

Publisert

Her ser du en nesten umaskert Porsche Cayenne av tredje generasjon, og den lette kamuflasjen antyder at bilen snart skal ut i offentlig lys. Trolig får publikum første anledning til å se den på bilutstillingen i Frankfurt i september.

Vi fortalte det meste om tredje generasjon Cayenne i februar i forbindelse med bilder tatt i Lappland.

Men siden den gang har det skjedd en radikal endring i registreringstallene – Cayenne er nå for første gang på lenge Porsches bestselger. Den posisjonen har Macan innehatt de siste årene.

I første halvår er det registrert 103 nye Cayenne, mot 87 Macan, 59 Panamera og 41 stykk 911.

Og titter vi litt bak tallene oppdager vi at 101 av de nye Cayennene er ladbare hybrider.

Den varianten er nemlig blitt den mest gunstige etter avgiftsomleggingen fra nyttår.

Når hestekrefter ikke lenger utløser avgifter, spiller det ingen rolle om bilen har en samlet effekt på 416 hester så lenge den har et CO2-forbruk etter NEDC-standarden på 79 gram per kilometer.

Mot rekordår
Vi har tidligere fortalt om rekordlang venteliste på ny Panamera – også den med ladbar hybrid drivlinje, så det er liten tvil om at Porsche-salget går mot nye høyder.

Hittil i år er det registrert 321 nye biler, en økning på 25,9 prosent samme periode i fjor.

Tredje generasjon Cayenne kommer trolig på markedet rundt årsskiftet, og for de norske forhandlernes del får vi håpe den ladbare hybriden er med i første lanseringsrunde.

Powered by Labrador CMS