Honda Civic Coupé 1.6i LS

Det siste tilskuddet til Civic-familien er en USA-bygget Coupé. Den er enkel og ren i linjene og sammenlignet med andre Civic-modeller gir den god valuta for pengene. Om utseende teller mer enn praktisk nytteverdi, vel og merke. Det er nesten litt merkelig at en coupé kan se så mye bedre ut enn en sedan, bare fordi den har to dører mindre. Men spesielt praktisk er den ikke, særlig om man ofte har med seg passasjerer i baksetet.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 1997.

Om man ikke har det behovet, kan Civic Coupé være et godt alternativ. Prisforskjellen mellom en Coupé og en sedan er knappe 7.000 kroner, i coupéens disfavør. Sammenlignet med en 5-dørs kombikupé er Civic Coupé 10.000 kroner rimeligere, mens den er 20.000 dyrere enn en tilsvarende 3-dørs kombikupé. Sammenligningen er likevel ikke helt rettferdig i og med at de to bilene har litt forskjellige motorer. Sedanen i sammenligningen er en 1.5i LS med 114 hk/138 Nm, en motor som er med i Hondas VTEC-serie. Siden Coupéen er bygget i USA leveres den med en USA-motor, en 1,6-liter som yter 105 hk/140 Nm. Denne motoren er ikke med i VTEC-serien. Den har en enklere konstruksjon uten de variable ventiltidene som er kjennetegnet for VTEC-motorene.

Selv om den amerikanske motoren er litt enklere, fungerer den likevel godt. Det skyldes i første rekke at motoren har bedre maksimalt dreiemoment og en relativt gunstig dreiemomentkurve. Coupéen veier 1100 kg. Det er drøyt 50 kilo mer enn en 1.5i LS sedan. Likevel er den litt kjappere fra 0 til 100 km/t.

Civic er nokså høyt gearet, men har man først kommet opp i fart kan man utnytte effekt og dreiemoment med en nokså tettsteget gearkasse. Civic Coupé er derfor sportslig nok, selv om 0-100 km/t på 10,1 sekund ikke virker spesielt kjapt. Hjulopphenget tåler også sportslig kjøring, men det er tydeligvis ikke en prioritert egenskap fra Hondas side. I forhold til enkelte versjoner av 3-dørs kombikupé vi har kjørt, er det lagt mer vekt på komfort i Coupéen. Fjæring og demping er nokså mykt avstemt og takler de små dumpene godt, men over de litt større dumpene blir det vel mye duving når hastigheten er høy.

Det er ikke bare motor og karosseri som skiller 1.5i LS sedan og 1.6i LS Coupé og som derfor kan forklare hvorfor Coupéen er 7.000 kroner dyrere. Civic Coupé har nemlig et elektrisk soltak som standardutstyr. Det koster 13.400 kroner å få ettermontert et slikt i sedanen. Dermed er situasjonen egentlig motsatt. Selv om Coupéen er 7.000 dyrere i innkjøp, er den egentlig 6.600 kroner rimeligere om man sammenligner de to med samme utstyrsnivå.

På det europeiske marked leveres Civic Coupé også med en litt kraftigere 1,6-liter, nærmere bestemt en VTEC motor med 125 hk og maksimalt dreiemoment på 143 Nm. Hasco Motor har imidlertid besluttet å satse på 105-hesters motoren ettersom bilene må bestilles i et visst antall. De som ønsker en mer sportslig motor, må derfor belage seg på å betale dyrt for å få inn en bil med kraftigere motor, men helt umulig er det ikke.

HONDA CIVIC COUPÉ 1.6i LS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1590 ccm. 77 kW (105 hk) v/6200 o/min. 140 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 446,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 137,5 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/148,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1100 kg. Tillatt totalvekt: 1550 kg.
Volum:
Bagasjerom: 405 liter (VDA). Tank: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 10,1 sek.
Toppfart: 190 km/t
Forbruk by (EU-97): 0,77 l/mil
Forbruk landevei: 0,58 l/mil
Forbruk snitt: 0,70 l/mil
Pris: kr 221.000,-

Powered by Labrador CMS