Honda Civic kombikupé

Aldri før har Civic vært så praktisk, rommelig og bydd på så mye komfort. Honda viser seg her fra en helt ny side.

Publisert

Civic Kombicoupé
Civic Kombicoupé

Først publisert i BIL 6 - 2001.

Honda Civic er ikke bare én bil, Civic er faktisk en hel modellserie med motorer, plattform og hjuloppheng som fellesnevner. Når Stream i slutten av måneden ruller inn i utstillingslokalene ute hos Honda-forhandlerne, er det også en bil i familie med Civic. Civic sedan, tredørs kombikupe, femdørs kombikupe og kupe har alle forskjellige karosserier, Honda har ikke nøyd seg med å justere antall dører.

Femdørs Civic har den nye plattformen som gir hele 268 cm akselavstand, 6 cm lengre enn i Civic sedan og 4 cm kortere enn i Stream. Spesielt for denne plattformen er at den gir et nesten helt slett gulv. Den tradisjonelle tunnelen som normalt rommer mellomaksel eller eksosanlegg og som i de fleste biler er viktig for plattformens stivhet, er ofret til fordel for ekstremt god benplass.

Spesielt baksetepassasjerene har det svært rommelig i femdørs Civic. De har god plass til bena under setene og det flate gulvet gir rikelig mulighet til å strekke på bena. Femdørs Civic er høyere enn normalt for kombikupéer i denne klassen, noe som er tatt ut i form av meget god takhøyde. Når det gjelder plass, har ikke Civic noen konkurrenter i kompaktklassen. Plassutnyttelsen er førsteklasses.

Men så er ikke Civic noen småbil lenger. Den er 13,5 cm lengre enn for eksempel Focus og Golf. Det kommer også til uttrykk i form av et 370-liters bagasjerom, også det svært rommelig i denne klassen.

To motoralternativer
Du kan velge mellom en 1,4-liter med 90 hk eller en 1,6-liter med 110 hk. Under vår prøvekjøring utenfor Stockholm stilte Honda med helt ferske biler med 200 og 112 km på telleren. Motorene var derfor i ferskeste laget til at vi kunne få et korrekt bilde av styrkeforholdet mellom de to motorene. Erfaringene fra sedanen vi testet i forrige bil tilsier imidlertid at 1,6-literen har mer enn nok krefter til å henge med konkurrentene.

100-hesteren er turtallsvillig, har en ganske kort utveksling og er derfor trekkvillig over et bredt turtallsområde. Mens den gamle 1,6-literen hadde en tydelig slakk i dreiemomentkurven ved 4000 o/min og greide bare 132 Nm, gir den nye motoren ca 152 Nm ved samme turtall. Det merkes, og den er også mer arbeidsvillig på lave turtall. 1,4-literen med 90 hk har ikke samme frasparket, men også den har en gunstigere dreiemomentkurve enn forgjengeren og passer bilen godt. Ser vi på valuta for pengene, er Civic 1.4i S det beste valget av de to utgavene.

Blant annet er støykomforten bedre med den lille motoren. Fjæringskomforten er også bedre. Svakere stabilisatorstag er en av grunnene til dette, men vi har en mistanke om at både fjærer og støtdempere har et mykere oppsett. 1.6-literen har mer motorlyd, og den føles også mer sportslig på veien uten at komforten blir dårlig. Den lange akselavstanden sørger for at Civic husker mindre på seg enn vi er vant til i denne klassen.

Kort nese
Honda har vært rause når det gjelder hjuloppheng, men har besinnet seg litt nå. Foran har Civic fjærben og triangelarmer, og for å begrense lengden foran torpedoveggen, er styresnekka plassert høyt slik at motoren er trukket langt bak. I forhold til forgjengeren er engden foran torpedoveggen redusert med 6,5 cm.

Bakhjulsopphenget er også endret i forhold til forrige generasjon Civic. Det handler fortsatt om et oppheng med fjærben og øvre og nedre støttearmer og langsgående bærearmer. Det nye opphenget er mindre plasskrevende samtidig som det også er forbedret når det gjelder komfort.

Førerplassen har mye til felles med den i Civic sedan, men helt lik er den ikke. Hovedlinjene kjenner vi igjen med store og lettleste instrumenter og de samme hendlene på rattstammen. Alle Civicmodellene har nå hendel som aktiverer vindusviskerne så du slipper å ta en hånd av rattet for å få slått på viskerne, slik du måtte i den gamle modellen.

Også panelet midt på dashbordet har mye til felles med det vi finner i sedanen. Original radio med CD-spiller blir standard. Den store forskjellen ligger i at 5-dørs Civic har gearspaken på dashbordet. Det innebærer at den både er nærme rattet og i en svært gunstig høyde, og bidrar sånn sett til en meget gunstig kjørestilling.

Høyderegulering av ratt og førersete er standard, og selv om interiøret ikke er påkostet når det gjelder materialvalg, er det stilrent og gir er robust inntrykk, et inntrykk du ikke får når du åpner dørene, men det har normalt ingen innflytelse på den reelle kvaliteten.

Bra utstyrsnivå
Civic har det utstyret du forventer i denne klassen. Honda er stolte av at de nå kan tilby en såkalt vinterpakke som inkluderer blant annet oppvarmede forseter og lyktespylere. 4 kollisjonsputer, ABS og EBD, fem trepunktsbelter og hodestøtter, sentrallås og radio er standard i alle modeller, mens 1,6i LS også har elektriske vindusheiser på fordørene, lakkerte speil, fjernstyrt sentrallås, fire i stedet for to høyttalere og klimaanlegg som standard.

Med Civic sedan, Civic tre- og femdørs og Stream på plass, har Honda en meget slagkraftig kvartett i kompakt- til mellomklassen. Og en kvartett som spiller på helt nye strenger.

DETTE ER HONDA CIVIC 5-dørs:

Lengde: 428,5 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 149,5 cm. Akselavstand: 268,0 cm. Sporvidde f/b: 146,8/146,8 cm. Bagasjeromvolum: 370 liter. (VDA). Tankvolum: 50 liter.
Forbruk i følge 99100/EU.

Powered by Labrador CMS