-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hybridinteressert? Valgets kval
Til nå har du kunnet velge mellom Prius hvis du ville ha en hybridbil i en forholdsvis fornuftig prisklasse. Nå dobles utvalget. Honda er her med sin Civic.
Amerikansk innpakning
Man skulle kanskje tro at det hadde vært naturlig for Honda å legge noe såpass moderne som et hybridaggregat i sin mest moderne design. Men hybrid-pakken kommer i første omgang pakket inn i den amerikansk/japanske Civicen. Hvilket vil si en firedørs sedan med et meget mer konservativ utseende enn det som selger så godt akkurat nå.
På den annen side er Honda forsiktig med å skrive HYBrid i alt for mange store bokstaver her også. De sier simpelthen at dette er enda et motoralternativ for Civic og lar det bli med det. Dette er en løsning der innmaten i bensinmotoren beveger seg hele tiden, unntagen når stopp/start funksjonen er i funksjon, foran et lyskryss for eksempel.
Rett på veiva
Her er nemlig el-motoren koblet direkte på veivakselen, omtrent som gode gamle dagers kombinerte dynamo og starter. Slik at når de 20 hestene fra el-motoren engasjeres alene, og ikke som et power-boost på toppen av bensinmotoren, dreier fremdeles veiven rundt og de fire sylindrene hopper opp og ned.
Men ventilene er åpne, bensininnsprøytningen gjør ikke det, og pluggene slår heller ikke noen gnister (eller gjør de – jeg glemte å sjekke). Uansett – det er minimal friksjon i denne enheten i denne modusen, så derfor har Honda sett bort fra denne lille ulempen som langt overveies av en enklere, mer kompakt drivlinje.
Batteriene er plassert i baksetet, og det hele tar ikke opp plass i det hele tatt, omtrent. Og veier ca 60 kg mer enn en ikke-hybrid.
Småleken
Bensinmotoren er den 95 hester sterke 1339 kubikken, som fremdeles er rødlinjet på muntre 6.500 omdreininger, så det er åpenbart anledning til ikke å kjøre så veldig grønt her også. 20 hjelpehester på toppen øker det hele til 115 hk og gir en aks fra null til hundre på 12,1 sekunder.
Toppfarten oppgis til 185 km/t. Forbruket, blandet kjøring, oppgis til 0,46 l/mil, men her snakker vi selvfølgelig laboratorium.
I tillegg til 12 år rust- og 3 år eller 10.000 mil fabrikk- og 3 års lakk- og 3 års vognskadegaranti, er hybridanlegget utstyrt med en egen garanti: på 8 år.
De første bilene er på vei inn nå, 180 biler vil ankomme de neste 12 månedene, deretter begynner det å bli så god kapasitet at da får Norge det markedet vil ha. Prisen blir 270.500 – i den ligger det, tusen takk kjære Stat, en subsidiert engangsavgift slik at de 63.000 kronene du betaler til Kassa, tilsvarer avgiften på en mindre, lettere og svakere Jazz.