-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Clarus
God plass, ikke minst i baksete og bagasjerom, og gunstig pris er blant Clarus stasjonsvogns sterke sider.
Først publisert i BIL 5 - 1999.
Interiøret domineres av imitert treverk og et friskt, lyst stofftrekk på seter og dørpaneler. Førersetet gir god sidestøtte, spesielt i ryggen, og sitteputen har akseptabel vinkelregulering. Alle brytere, hendler og instrumenter er logisk og oversiktlig plassert, bortsett fra knappen for bakrutepusseren som jeg ikke rekker frem til uten å lene meg fremover. Det er god takhøyde, også i baksetet, og det er rikelig benplass for alle passasjerer.
Bagasjerommet kan vise til rommelig volum, men det er forholdsvis smalt mellom hjulkassene, bare 94 cm. Når bakseteryggen, som er delt 40/60, legges ned, får man et tilnærmet helt flatt gulv i 1,8 meters lengde. Under gulvet danner et smart "trau" med mange smårom et lokk over reservehjulet.
To-liter kan bestilles
Under panseret brummer det en 1,8-liter som yter 116 hk, og den brummer skikkelig når vi drar den opp i 3.500 o/min, et turtall som tilsvarer ca 70 km/t i tredjegear. På lavere turtall, det vil si normal landeveiskjøring i området rundt 2.000 o/min, er bilen behagelig stillegående. Dreiemomentet er ikke allverden. Det topper seg på 152 Nm ved 4.500 o/min, og med fulllastet bil må vi geare hyppig ned til fjerde eller tredje når motbakkene kommer. Med tanke på at dette er en stor bil som kan lastes med nærmere 500 kg i tillegg til sjåføren, vil flyten i kjøringen bli bedre med to-literen under panseret. Kombinasjonen to-litersmotor og stasjonsvogn må imidlertid spesialbestilles. Prisen hopper da opp i 259.990 kroner, men da får du også Traction Control og aluminiumfelger med på kjøpet.
På vår prøvebil, som med 1.000 km på telleren knapt kan sies å være innkjørt, er gearskiftet litt kantete, spesielt ved kald motor. Fjæringen er forholdsvis stiv, og på dårlig vei både høres og merkes slagene hvis ujevnhetene er skarpe. Snillere hindringer, som fartsdempende humper, klarer den mykt og behagelig når farten er moderat. Styringen er langt fra kontant. Man må vri mye på rattet før det skjer noe. Her iler vi i rettferdighetens navn til med å si at vi kjørte bilen tidlig i vår med vinterdekk som ikke er kjent for å bidra til den beste styrefølelsen, Hakkapelitta Q. Skodd med sommerdekk vil bilen temmelig sikkert være mer kontant i styringen.
Mye utstyr
Clarus kan vise til en rikholdig utstyrsliste. To kollisjonsputer, ABSbremser, elektriske vindusheiser på alle fire dører, samt elektrisk justerbare, men ikke oppvarmede, sidespeil, hører til standardutstyret. Hovedlysene er høydejusterbare, og både rattet og førersetet kan reguleres i høyden. Som tilleggsutstyr kan denne stasjonsvognen innredes med en ekstra, bakovervendt seterad i bagasjerommet. Automatgear kan også leveres. Det koster 11.000 kroner. Med negativt fortegn må vi nevne at bakluken mangler innvendig håndtak og at hodestøttene på forsetene er for lave til at de har full praktisk nytte. Riktignok kan de reguleres, men det høyeste hakket passer bare for folk inntil 170 cm. Baksetet mangler hodestøtte på midtplassen.
Det er viktig å ha prisen i bakhodet når bilen skal vurderes, for Kia Clarus er prisgunstig. Den gir mye volum for pengene, men som med de fleste varer får man hva man betaler for. Mekanisk kvalitet og finish er akseptabel, men ikke helt på høyde med hva vi er vant med fra de fleste europeiske og japanske bilprodusenter.
KIA CLARUS SLX ST.VOGN:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1.739 ccm. 85 kW (116 hk) v/5.750 o/min. 152 Nm v/4.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/65R14.
Mål: Lengde: 475,0 cm. Bredde: 178,5 cm. Høyde: 149,5 cm. Akselavstand: 265,9 cm. Sporvidde f/b: 150,0/150,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.349 kg. Tillatt totalvekt: 1.840 kg.
Volum: Bagasjerom: 304-560 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 10,7 sek.
Toppfart: 185 km/t
Forbruk by: 1,21 l/mil
Forbruk landevei: 0,78 l/mil
Forbruk snitt: 0,93 l/mil
Pris: kr 223.200,-
Forbruk i følge 93/116/EU.