Mercedes-AMG CLE - Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG CLE 53 - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz CLE - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz CLE - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz CLE - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz CLE - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz CLE - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz CLE - Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Fire blir to

SPIONBILDER: Salget av sedaner og stasjonsvogner har stupt de siste årene, men det står enda dårligere til med todørs nisjemodeller.

Publisert Sist oppdatert

I dag er det SUV-er i alle formater som har tatt over for sedaner og stasjonsvogner, og med en rekke nye elbiler i tillegg til eksisterende modeller, må de fleste produsenter redusere i det eksisterende modellutvalget.

Mercedes er blant produsentene som har hatt et gedigent modellutvalg, og de er også en av produsentene som raskest bygger opp et stort utvalg av elbiler i alle størrelser. Nå må de kutte et sted, og da er det naturlig å se på nisjemodellene med begrenset salg.

For eksempel vil nye Mercedes-AMG SL bli deres eneste cabriolet i luksussegmentet, mens C-Klasse og E-Klasse Coupé og Cabriolet skal erstattes av en helt ny modell som trolig får betegnelsen CLE-Klasse og blir lansert i begge karosseriformer.

Vår illustratør ser for seg hvordan en ny coupé i AMG-versjon kan se ut, og samtidig presenterer vi ferske spionbilder av prototyper i begge former.

Trolig kommer begge bilene på markedet mot slutten av neste år som 2024-modeller.

Nykommeren er i stor grad basert på nye C-Klasse men får et mer aggressivt design og slankere lykter for å gi et sportslig uttrykk.

Interiøret vil ha det meste til felles med C-Klassen, inkludert heldigitalt instrumentpanel og 11,9-tommers vertikal infotainment-skjerm som standard.

Drivlinjene blir også overført fra C-Klassen, hvilket primært betyr firesylindrede alternativer med unntak av toppmodellene fra AMG. Det er lite trolig at CLE-Klasse vil tilbys som ladbar hybrid, men mildhybrid-teknologi vil bli standard i alle varianter.

Powered by Labrador CMS