-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Renault Clio: Større småbil med friskere stil
Clio har siden lanseringen i 1990 vært en av de best selgende småbilene i Europa. Nå legger den på seg og får samtidig et friskere, mer moderne uttrykk.


Renault Clio
Først publisert i BIL 9 - 2005.
Atten, seks og syv centimeter – det er økningen i henholdsvis lengde, bredde og høyde for Clio III sammenlignet med dagens modell. Dessuten har den fått lekre former med store front- og baklykter som strekker seg rundt hjørnene. Den skal produseres med både tre og fem dører, men førstnevnte er av liten interesse for Norge selv om den får et mer sportslig utseende enn femdørsutgaven.
Interiøret er påkostet og gir et førsteinntrykk som smaker kvalitet. Den økte høyden kommer passasjerene til gode, og det er lett å finne en god sittestilling bak et tykt ratt med fireveis regulering. Dashbordet er ryddig og oversiktlig, og Clio-kunder kan velge mellom seks forskjellige interiørfarger og tre utstyrsnivåer.
På motorfronten er det også mange valgmuligheter, med bensinmotorer på 1,2-liter/75 hk, 1,4-liter/98 hk og 1,6-liter/111 hk – alle med 16 ventiler. Senere kommer også en kraftigere toliter. Kunder som ønsker diesel kan velge mellom tre alternative dCi-motorer som alle innfrir EUR4-kravene uten partikkelfilter, men de kan også leveres med et slik montert. Motorene yter henholdsvis 68, 86 og 106 hester.
Renault hevder å ha vektlagt praktiske egenskaper, sikkerhet og komfort ved utviklingen av Clio III. Den har praktiske oppbevaringsrom, et høyt sikkerhetsnivå som skal gi god uttelling hos EuroNCAP og den skal være støydempet på nivå med vesentlig større biler. Hva dette innebærer i praksis, må vi vente med å gå i detalj om til de norske spesifikasjonene foreligger og vi har prøvekjørt bilen en gang i løpet av høsten.Keyless entry og dekktrykk-monitor er utstyr Renault nevner som standard.
Nye Clio kommer på markedet i Frankrike i september, mens Norden må vente til februar 2006. Prisene er derfor ikke klarlagt, selv ikke i bilens hjemland. Markedsdirektør Hermod Wallestad hos Volvo Personbiler Norge AS, den norske importøren, er imidlertid optimist med tanke på å ta markedsandeler i det norske kompaktsegmentet som domineres av Polo, Yaris og 206.
Fra et nivå på ca 300 Clio i året, tar importøren sikte på å komme opp i rundt 1000 biler i dette segmentet i løpet av de nærmeste årene. Det skal Modus og nye Clio til sammen sørge for. Modellene passer perfekt inn hos Volvo/Renaultforhandlerne, siden de ikke konkurrerer med modeller fra Volvo.
Clio III skal produseres i et antall av 325.000 pr år i Frankrike og 150.000 ved Renaults anlegg i Tyrkia. Utviklingen av den nye modellen har tatt 28 måneder, en ny rekord for Renault som brukte 49 måneder på å utvikle Clio II. Til sammen er det investert 630 millioner Euro i produksjonsanleggene.
Renault Clio 1.2:
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1149 ccm, 55 kW (75 hk) v/5500 o/min. 105 Nm v/4250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 399 x 171 x 149 cm. Akselavstand: 257,5 cm. Egenvekt m/fører: 1090 kg. Tillatt totalvekt: 1580 kg.
Dekk: 165/65 R15.
Bagasjerom: 288 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0–100 km/t: 13,4 sek
Toppfart: 167 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,59 l/mil
CO2-utslipp: 139 g/km
Alle data basert på 5-dørs modell.