-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Tilbake til røttene
MG-tradisjoner fornyes
Det var en gledelig overraskelse da kinesiske MG viste en åpen to-seter, Cyberster, i 2021 og satte den i produksjon. Nå utvikler de oppskriften videre.
Cyberster var den første seriøse elbilen etter gammel roadster-oppskrift. Da glemmer jeg selvfølgelig starten på Tesla – en ombygd Lotus Elise.
Og så, til åpningen av Goodwood Festival of Speed der MG virkelig feirer sitt 100-års jubileum, avduket de en ny Cyberster – Cyber GTS Concept.
Egentlig en non-brainer når man virkelig tenker over det – en kabriolet med ståltak.
Det var jo egentlig slik man pleide å gjøre det.
Men samtidig er det litt ironi i dette da. For omtrent samtidig har Ford vist oss den nye Caprien.
Opprinnelig var jo Capri coupéen som ut-coupérte alle andre. Über coupéen. Og så er det altså en kinesisk fabrikk som må vise oss hvordan man virkelig gjør en elektrisk sports-coupé!
Europeisk påvirkning
Riktignok er det mye europeisk bak denne kineseren. Carl Gotham heter mannen som var ansvarlig for prosjektet – hos SAIC siden 2005! Han sitter i England, og det var også han som hadde ansvaret for EXE 181 show-bilen.
Og sammen med ham, en av mine absolutte favoritter, Jozef Kaban – nylig ansatt hos SAIC etter et par ulykkelig år hos Volkswagen.
Sammen har de gjort noe som heldigvis ikke har et eneste spor av retro – bortsett fra navnet.
Her har vi en moderne bil, lav og sitter godt nedpå, med et klassisk, langt panser (som den selvfølgelig ikke trenger – men det gjorde ikke Capri heller) og med en skikkelig hekk som ikke etterlater noen tvil om at det er her det ender!
2+2
Om det har skjedd noe med plattformen aner jeg ikke, men denne er – i motsetningen til kabrioleten – en 2+2. Har de gjort noe med pakkingen uten å endre målene, er det imponerende.
Det blir forøvrig antydet at det også er mulig å bygge en hardtop som tilsvarer dette taket.
Om den skal produseres?
Det må jo være en grunn til at MG minner oss om at neste år er det 60 år siden MGB GT. Ståltak-utgaven av klassiske MGB.
Jeg kan godt se for meg GTS som produksjonsutgave med litt over 500-hesters twin-motor set-up’en, som vi har i Cyberster.
Og a pro pos Cyberster – ennå ingen registrert i Norge.