-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Experimental:
Nytt konsept til München
Opel er det eneste Stellantis-merket som skal stille ut i München i september. Det gjør de med stil – med en helt ny og spennende konseptbil.
Opel er flink til dette. Blir det bilutstilling, forsøker de å by på noe ekstra.
De hadde en elegant lite coupé til Genève i 2016 og så hadde de forberedt en til Paris 2018 – men det viste seg at Stellantis ikke ble med der. Så dette var en liten juvel som har vært vist altfor sjelden.
Men på IAA i München om noen få uker skal de være til stede – selv om det ikke kommer noen andre fra Stellantis, og dit kommer de med denne.
Futuristisk
Opel Experimental heter den, men den ser vel egentlig ikke så veldig experimental ut? Futuristisk ja, men ikke overdrevent – kjente proporsjoner hele veien.
Ganske tøff, ikke minst på grunn av V-linjene som trekker seg ned fra taket bakover, og opp fra karosserisidene bakover og som sammen får det til å se ut som om hekken er hektet på separat.
Fronten har også fått en helt ny personlighet, særlig på grunn av at Opels gamle – men til nå ganske diskré – kompass-tema er blitt så tydelig.
En opplyst nord-sør stripe går over hele panseret og trekkes langt ned i grillen foran. Der møter den en litt mindre fremtredende øst-vest stripe på tvers av grillen, og i skjæringspunktet sitter den opplyste Opel- (eller Vauxhall-) logoen.
Fire dimensjoner
Vizor kaller de fronten, det vil si de kaller den 4D Vizor. Den fjerde dimensjonen er alle sensorene og kameraene som sitter under platene. Alt som skal til for at bilen kan se hva som er rundt den og gjøre den i stand til å føle seg frem når den er på tur på egen hånd.
For å understreke de autonome mulighetene er rattet i stand til å folde seg helt vekk – og frem igjen når det er behov for det.
Når du ser nærmere etter oppdager du en rekke aero-hjelpemidler både foran og bak, inklusive luftinntakene foran som er inspirert, blir vi fortalt, av vingene på Darth Vaders TIE Advanced X1 Starfighter. Aldri en konseptbil uten en Star Wars referanse.
Det ser ut som om alle de eksterne styling-triksene har en funksjon i tillegg til å ha en form. Også hjulene, som har aktive aerodynamiske elementer som skal lede luftstrøm enten inn for å kjøle bremsene eller bort for å minske luftmotstanden.
Lys erstatter krom
På bildene ser bilen ganske stor ut, men vi blir forsikret om at den er en typisk C-segmentbil med et fotavtrykk som en Astra. Det må være det store glasshuset, og at den sitter ganske langt forover, som skaper illusjonen av svært.
På bildene vil du også se et komplett fravær av krom. Krom blir stadig mere fy-fy, i regelverket, og er i ferd med å bli forbudt. I stedet bruker man i stor grad lys-striper i denne bilen. Spesielt innendørs.
Det du møter der er svært minimalistisk – selv om det selvfølgelig er en ganske stor skjerm der – på tross av at designerne sier de har forsøkt å jobbe seg bort fra en verden der alle mennesker blir bombardert med endeløse informasjoner.
Men glem den – dashbordet er ekstremt cleant og går i hele bildens bredde. Ikke er bryter eller noe display, mens en «flytende» senter-konsoll ser ut som det eneste interaksjons-utstyret om bord i tillegg til at det brukes en stor grad av stemmekontroll og gester.
Navigasjonen bruker projeksjon på frontruta, men ikke det vanlige opplegget med piler og symboler. Her skal du følge en restomod-Manta i et mixed reality miljø der grafikk legges oppå instruksjonene.
Farge etter sinnsstemning
Du setter deg inn i seter som bruker et elastisk stoff i stedet for tjukk polstring og som alt det andre stoffet du finner på overflater i interiøret er det vevd inn LED-tråder. Dermed kan du fargelegge dashbord og seter og dørpaneler – alle flater dekket av stoffet – i hvilken farge du vil.
Bilen kan altså leveres i utelukkende hvitt interiør, og dermed kan du gjøre det så mye din-smak du bare vil.
Sikkert noe som kommer med tiden, akkurat som denne bilens linjer også er noe som kommer.
Paradigme-skifte
Designsjefen, Mark Adams, sier at nå er de ferdig med hele programmet de måtte gjennomføre etter at Stellantis overtok. Slik at de bilene som kommer fremover, de neste 12 til 18 månedene, har han nesten glemt allerede – men det er de som definerer starten på den nye Opel.
Og så kommer neste steg – det er da vil kan vente spor av dagens konseptbil.
Det er foreløpig ikke sagt noe om verken størrelse eller teknisk innhold på denne. Men det vet vi jo, det vil bli det Stellantis har å by på.
Det er den innsatsen som Adams og hans folk gjør som skal skape den nye Opel-bevisstheten.
Det virker som de er på god vei.