Ny Toyota Corolla

Når den nye Corolla kommer til Norge etter sommeren, fremstår den som helt ny og med et design som er et nokså solid brudd med Toyotas designtradisjon. Med et friskt, sportslig design skal Toyota tiltrekke seg nye kunder. Men under innpakningen er det ikke mye nytt.

Publisert

Toyota Corolla
Toyota Corolla

Først publisert i BIL 6 - 1997.

Nervøse smil og aldri så lite høytidsstemning preget Toyota-folket under forhåndsvisningen av to av de nye Corolla-modellene. Corolla er nemlig en modell Toyota satser sterkt på, men som de har hatt store problemer med å få aksept for, spesielt i de syd-europeiske markedene.

På pressekonferansen før selve avdukingen kunne vi registrere helt nye takter fra den japanske bilprodusenten. De innrømmet at det ikke var nok å lage en trygg og driftssikker bil til en fornuftig pris dersom man ønsket å være en sterk aktør i Europa. For å få til det må man også lage biler som ser attraktive ut, sa en av Toyotas sjefsdesignere, Wahei Hirai. Underforstått, selvfølgelig, at de forrige generasjoner Corolla ikke akkurat fikk kundenes hjerter til å dunke hardere ved første åsyn.

Da de kongeblå silkelaknene som skjulte de nye modellene forsvant, var det både en og to av de tilstedeværende som fikk hakeslipp. For folkemodellen fra Toyota hadde nemlig lånt elementer fra luksusbilen Lexus SC 300, morobilen RAV4 og sportslige Celica og fremstår derfor som noe helt annet enn det den var før. Om det er noen som får Fiat-fornemmelser når de ser en ny Corolla, er ikke det så rart. Baklyktene på kombikupemodellene er i alle fall noe midt i mellom Bravo/Brava og Marea.

Ungt, ungt, ungt
Hovedpersonen bak Corolla-designet er en 29 år gammel japaner, Koichi Suga, som tross sin lave alder allerede har rukket å jobbe i Toyota i åtte år. Men han har hatt et stort team med i prosessen, blant annet et europeisk design-panel. Det er i og for seg ikke noen nytt at japanske bilprodusenter utvikler bilmodeller spesielt for Europa og tester sine design mot et panel. To forhold har imidlertid stor innvirkning på sluttresultatet; alderssammensetting på panelet og hvor mye man til slutt vektlegger panelets meninger. Toyotas panel har vært ungt, de har vært kritiske og de har blitt lyttet til. Derfor skiller den europeiske Corolla seg vesentlig fra både den japanske og den nord-amerikanske modellen.

Om detaljene er nye og revolusjonerende, kan man neppe si det samme om linjene generelt. Tredørs kombikupéen har riktignok fått andre trekk enn vi er vant fra Toyota, spesielt bak. Vi har likevel sett formen før, i både Honda Civic og Mitsubishi Colt. Den for Toyota nye formen byr likevel på bedre muligheter for plassutnyttelse enn før. Bilen er bare en halv centimeter høyere enn forgjengeren. Ellers er målene uendret. Men på grunn av den nye formen, rommer bagasjerommet 42 liter mer enn tidligere.

Mer plass
Den lange, slake bakluken på femdørs kombikupeen er derimot ikke så ny, men skiller seg likevel klart fra andre kombikupeer. I likhet med foregående Corollagenerasjoner har denne bilen et langt overheng bak som sikrer stort bagasjerom. Bilen er likevel mindre enn forgjengeren, 3 cm for å være nøyaktig. Likevel er bagasjerommet større. Med sine 372 liter er forbedringen 29 liter.

Sedanen er på ingen måte revolusjonerende, men det skal da også godt gjøres å finne på allverdens moro med en klassisk sedan-form. Kanskje har også Toyotafolket tatt hensyn til at mange tradisjonelle Toyotakunder ikke finner seg helt til rette med det nye designet og heller vil velge en modell som ser litt mer jordnær ut en kombikupeene. Her hjemme er ikke sedaner særlig populære i de minste bilklassene, men det er ikke helt umulig at eldre Corolla-eiere heller finner seg til rette i sedanen fremfor en av kombikupeene. Sedanen er 2,5 cm lengre og en halv centimeter høyere enn før og også sedanen har fått rommeligere bagasjerom. Tidligere var det plass til 329 liter, nå skal det være plass til 61 liter mer.

Lik plattform
Den nye stasjonsvognen har mer til felles med tidligere Wagon-utgaver enn med den eksisterende modellen. Onde tunger skal ha det til at dette var den siste modellen som ble designet i den nye Corollaserien. Om man vil skille seg ut, burde den i alle fall være et godt alternativ. Stasjonsvognen er 5 centimeter og 1,5 centimeter høyere enn forgjengeren. En stasjonsvognform byr selvfølgelig på mer fleksibilitet enn en sedan eller kombikupé, men i denne stasjonsvognen er det heller knapt med bagasjeromsplass. Med 308 liter er det i utgangspunktet mindre plass her enn i sedan og femdørs kombikupé.

Som før bygger Toyota samtlige modeller på en felles plattform, akselavstanden er den samme på alle modellene. Plattformen er den samme som tidligere, med samme akselavstand, sporvidde og hjuloppheng, men hjulopphengets geometri og spesifikasjoner er endret uten at Toyota ønsker å fortelle oss mer om dette nå. De har også foretatt mindre endringer på motorene, i første rekke for å få en flatere dreiemomentkurve på samtlige motorer. 1,3-literen har også fått litt høyere effekt gjennom forandringer i luftinntak, ventilmekanisme og motorstyring.

Nå skal også Toyota vekk fra modellbetegnelser som XLi, SLi og GLi. Når Corolla kommer på markedet kan man velge mellom tre ulike modellinjer; Linea Terra, Linea Luna og G6. Foreløpig har Toyota lagt lokk på spesifikasjonene, men Linea Terra skal ha bedre utstyrsnivå enn dagens XLi-modeller. Linea Luna har et friskere fargevalg i interiøret samt høyere utstyrsnivå og skal derfor sørge for å kapre nye og mer motebevisste kunder. G6 skal kapre ungdommen med et spartansk, tøft utseende og en 6-trinns gearkasse til 1,3-literen.

Toyota Norge tar mål av seg til å bli den største personbilimportøren i Norge før år 2000 og skal de greie det, er det nettopp Corolla de må støtte seg til. Vi har grunn til å tro at Toyota satser på mer utstyr enn før, men at startmodellen vil koste omtrent det samme som tidligere, altså omlag 160.000 kroner.

DETTE ER TOYOTA COROLLA:

Powered by Labrador CMS