-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Snart kan sjåføren elimineres
SPIONBILDER: Den har foreløpig kun være vist som konsept, men her er Cruise Origin i farta.
GM er sterkt involvert i Cruise-prosjektet, sammen med blant andre Honda. Det har vært benyttet Bolt EV-biler i testfasen, og disse kjører fortsatt rundt i San Fransisco-området uten sjåfør.
Men nå begynner det endelige produktet å ta såpass form at prototyper kjører rundt på GMs testanlegg nær Milford i Michigan.
Bilen har omtrent samme form som konseptet Cruise viste i 2020, men på prototypen har man ikke brydd seg om å skjule lidarer og kameraer. På bildene ser vi også en sjåfør bak rattet, men hen skal nok snart fjernes.
Origin skal brukes av Cruise i deres flåte av selvkjørende taxier som etter planen skal være på veien i 2023. Bilen konstrueres for å ha lange service-intervaller og levetid på over en million miles. Dessuten skal den enkelt kunne oppgraderes med ny programvare gjennom livssyklusen.
GM er hovedinvestor og skal stå for produksjon av Origin basert på deres Ulimum EV-plattform. Planen er produksjonsstart tidlig 2023 ved Factory Zero hvor også GMC Hummer bygges på samme plattform.
De første Origin skal settes i trafikk i San Fransisco, men Cruise har annonsert at de også planlegger flåter i Japan litt lengre frem i tid. Her vil de samarbeide med Honda som er en annen stor aksjonær.
I første omgang er Origin autonom på nivå 4 etter SAE-standarden, siden det er begrenset hvor den har lov til å operere, men målet er å klare nivå 5 slik at bilen kan bygges helt uten ratt og pedaler.