-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Snart kan sjåføren elimineres
SPIONBILDER: Den har foreløpig kun være vist som konsept, men her er Cruise Origin i farta.
GM er sterkt involvert i Cruise-prosjektet, sammen med blant andre Honda. Det har vært benyttet Bolt EV-biler i testfasen, og disse kjører fortsatt rundt i San Fransisco-området uten sjåfør.
Men nå begynner det endelige produktet å ta såpass form at prototyper kjører rundt på GMs testanlegg nær Milford i Michigan.
Bilen har omtrent samme form som konseptet Cruise viste i 2020, men på prototypen har man ikke brydd seg om å skjule lidarer og kameraer. På bildene ser vi også en sjåfør bak rattet, men hen skal nok snart fjernes.
Origin skal brukes av Cruise i deres flåte av selvkjørende taxier som etter planen skal være på veien i 2023. Bilen konstrueres for å ha lange service-intervaller og levetid på over en million miles. Dessuten skal den enkelt kunne oppgraderes med ny programvare gjennom livssyklusen.
GM er hovedinvestor og skal stå for produksjon av Origin basert på deres Ulimum EV-plattform. Planen er produksjonsstart tidlig 2023 ved Factory Zero hvor også GMC Hummer bygges på samme plattform.
De første Origin skal settes i trafikk i San Fransisco, men Cruise har annonsert at de også planlegger flåter i Japan litt lengre frem i tid. Her vil de samarbeide med Honda som er en annen stor aksjonær.
I første omgang er Origin autonom på nivå 4 etter SAE-standarden, siden det er begrenset hvor den har lov til å operere, men målet er å klare nivå 5 slik at bilen kan bygges helt uten ratt og pedaler.