-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Snart kan sjåføren elimineres
SPIONBILDER: Den har foreløpig kun være vist som konsept, men her er Cruise Origin i farta.
GM er sterkt involvert i Cruise-prosjektet, sammen med blant andre Honda. Det har vært benyttet Bolt EV-biler i testfasen, og disse kjører fortsatt rundt i San Fransisco-området uten sjåfør.
Men nå begynner det endelige produktet å ta såpass form at prototyper kjører rundt på GMs testanlegg nær Milford i Michigan.
Bilen har omtrent samme form som konseptet Cruise viste i 2020, men på prototypen har man ikke brydd seg om å skjule lidarer og kameraer. På bildene ser vi også en sjåfør bak rattet, men hen skal nok snart fjernes.
Origin skal brukes av Cruise i deres flåte av selvkjørende taxier som etter planen skal være på veien i 2023. Bilen konstrueres for å ha lange service-intervaller og levetid på over en million miles. Dessuten skal den enkelt kunne oppgraderes med ny programvare gjennom livssyklusen.
GM er hovedinvestor og skal stå for produksjon av Origin basert på deres Ulimum EV-plattform. Planen er produksjonsstart tidlig 2023 ved Factory Zero hvor også GMC Hummer bygges på samme plattform.
De første Origin skal settes i trafikk i San Fransisco, men Cruise har annonsert at de også planlegger flåter i Japan litt lengre frem i tid. Her vil de samarbeide med Honda som er en annen stor aksjonær.
I første omgang er Origin autonom på nivå 4 etter SAE-standarden, siden det er begrenset hvor den har lov til å operere, men målet er å klare nivå 5 slik at bilen kan bygges helt uten ratt og pedaler.