-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
De beste vinterdekkene
Det er ikke mulig å se om et dekk er godt eller dårlig. Lytt derfor til andres erfaring før valg av dekk.

Se våre spesialsider for dekk og felg
I vinterlandet Norge settes det helt andre krav til vinterdekk enn i Mellom-Europa. I Norge skal dekket gi godt feste på snø og is, og det skal gi godt sidegrep på svingete og ikke minst glatte veier. Derfor har dekkene gjerne markerte skuldre.
Egenskaper på vått føre og bar asfalt er ikke like høyt prioritert i Norge, men det er viktig i Mellom-Europa der antall dager med skikkelig vinterføre er mye lavere. Mens tyskere og franskmenn mener det er viktig at vinterdekket skal tåle høye hastigheter og skal ha strålende egenskaper på våte veier (det blir mye fuktighet når veiene hele tiden saltes) – er dette ikke like viktig i Norge.
Nordisk blanding
Gummiblandingen er avgjørende for å skille mellom gode og dårlige vinterdekk. To dekk kan ha samme mønster og du kan ikke med det blotte øye se at dekkene oppfører seg helt forskjellig på vinterføre. Det er gummitypen dekkprodusenten benytter som avgjør om dekket er godt eller dårlig.
Dette spiller mindre rolle om sommeren. Det er ved kulde man ser de store forskjellene. Har et dekk vanlig gummiblanding, blir det stivt og hardt ved kulde – og veigrep og bremseevne blir sterkt redusert.
Ved å velge en mykere gummiblanding – gjerne av naturgummi – holder dekket seg mykt selv når det er kaldt. Forskjellen er enorm. Bare de som har kjørt med dekk med feil gummiblanding i det kalde vinter-Norge vet forskjellen.
Se våre spesialsider for dekk og felg
Anbefalte dekk
Velg dekk som anbefales for norske kjøreforhold. BIL har laget lista over de beste vinterdekkene. Grunnlaget er flere dekktester gjennomført i Norden, og ikke minst egne brukererfaring. Velger du dekkene etter lista, kan du være sikker på at du får et dekk som har gode egenskaper under normale norske vinterforhold. Våre vurderinger bygger på tester fra bl.a. Motor, Teknikens Värld, Aftonbladet, AutoBild, ADAC, Expressen og Vi Bilägare.
Hva er det beste dekket?
Det er ikke mulig å kåre det beste vinterdekket. Tester viser da også at forskjellen mellom de beste dekkene er minimal, mens forskjellen mellom de beste og dårligste dekkene, er meget stor. Velg blant listen over de beste dekkene – og du skal få en god vinter.
Dette er listen over de beste vinterdekkene og piggdekkene utarbeidet av BILs redaksjon. Listene er satt opp alfabetisk og gjelder for personbiler.
LES OGSÅ:
Disse dekkene anbefales av bilimportørene
PIGGFRIE DEKK:
De beste:
- Continental Viking Contact 3
- Gislaved Soft Frost 3
- Nokian Hakkapeliitta Rsi
Bra dekk:
- Bridgestone Blizzak Nordic
- Goodyear UG500
- Michelin X-Ice
- Pirelli Icestorm 3
- Vredestein Nord-Trac
- Yokohama Iceguard 20
PIGGDEKK:
De beste:
- Continental WinterViking 2
- Gislaved Nor Frost 5
- Goodyear Utragrip 500
- Michelin X-Ice North
- Nokian Hakkapeliitta 5
- Pirelli Winter Carving Edge