-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Vinterdekk farlig på sommeren
Overraskende mange bilister velger å la piggfrie vinterdekk sitte på inn i sommersesongen. Dette er ikke bare en dårlig og dyr vane, men kan i gitte situasjoner også være direkte livsfarlig.
- Piggfrie vinterdekk har ingen ting på sommerføre å gjøre. I beste fall er dette dårlig økonomi, fordi de myke piggfrie vinterdekkene slites uforholdsmessig raskt på bar og sommervarm asfalt. Verre er det at ulykkesrisikoen øker, ikke minst på vått underlag.
Årsaken er at tradisjonelle piggfrie vinterdekk ikke har på langt nær så gode våtegenskaper på sommerføre som et rendyrket sommerdekk, sier produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian Tyres, Nordens eneste dekkprodusent.
Det som litt for ofte skjer, er at bilister lar slitte piggfrie dekk stå på bilen over sommeren for å kjøre dem ut og så bytte til nye vinterdekk på høsten. Folk bør her spesielt være oppmerksomme på at risikoen for vannplaning kan øke dramatisk ved kjøring med slitte piggfrie vinterdekk på sommerføre.
Det hender som kjent ikke så sjelden at det regner i Norge også i sommerhalvåret – til dels kraftig – og da er det vanskelig å tenke seg mindre passende sko enn nesten utslitte piggfrie vinterdekk,
Det kan nok være fristende å unngå et hjulskift, men de store årstidsvariasjonene i Norden gjør dette helt nødvendig, både vår og høst:
- I Norden med sine store variasjoner både i temperatur og føreforhold eksisterer det ikke noe som heter helårsdekk, slik tilfellet er i land med varmere klima, sier Huovila, og understreker at bare gode sommerdekk er den optimale løsningen på sommerføre, like mye som vinterdekk – med eller uten pigger – er den løsningen som gjelder og går i vinterhalvåret. Og det er vel ikke mange som kunne tenke seg å kjøre vinteren igjennom på sommerdekk?
Illustrasjon:
Piggfrie vinterdekk har ingen ting på sommerføre å gjøre. Både slitasje og ulykkesrisiko øker. Som figuren viser, vannplaner halvslitte piggfrie vinterdekk allerede ved 57 km/t, mot tilsvarende 84 km/t for nye sommerdekk. Også forskjellen på bremsestrekning er stor, viser disse testene, som er utført av det anerkjente finske motormagasinet Tekniikan Maailma.