-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ferraris bio-alibi
I fjor snøt Ferrari Detroit-publikummet for lanseringen av 599 GTB. I år var den på plass, sammen med en verdenspremiere.
Detroit-premierer
Siden Ferrari sendte ut info om sin nye 599 GTB på disse tider i fjor, var det flere enn oss som fant det underlig at bilen ikke sto i Detroit. Det gjorde den i år, sammen med en biofuel konseptbil basert på F430 Spider.
Som alle andre bilprodusenter har Ferrari forpliktet seg til å redusere forbruket i sine biler. Deres ambisiøse mål er 40 prosent reduksjon innen 2012. Med et av bransjens høyeste snittutslipp som utgangspunkt, betyr det tøffe utfordringer. En av veiene som kan føre til målet, er overgang til bio-etanol.
Flex Fuel
Ferrari F430 Spider Biofuel benytter E85 og ble utviklet basert på Ferraris erfaring innen motorsport hvor etanol på tanken etter hvert brer om seg. I Formel 1 skal for eksempel biobasert drivstoff utgjøre 5,75 % av miksen, mens det i FIA GT og den amerikanske Le Mans-serien – serier hvor Ferrari er aktive - brukes 10 % etanol.
Alle moderne Ferrarier kan i dag bruke en innblanding på 10 % etanol i bensinen mens konseptbilen som vises i Detroit, er modifisert for Flex Fuel slik at den kan kjøres på alt fra E85 (med 85 % etanol) til ren blyfri.
Økt effekt
Ferrari har klart å utnytte det høye oktantallet i E85 til sin fordel, så når bilen tankes med etanol øker effekten med 10 hk og dreiemomentet med 4 prosent. Samtidig synker CO2-utslippet (i Ferraris regnestykke) med 5 %.
På Ferrari-standen står også spesialutgaven F430 Scuderia med spesielle detaljer i eksteriør og interiør. Den er flankert av 599 GTB Fiorano (bildet til høyre) med Rosso Corsa lakk og koksgrått interiør, noe som fremhever egenskapene til den sprekeste serieproduserte V12 berlinetta som noensinne er bygget i Maranello.
Les mer omm Ferrari 599 GTB her
Begge modellene har karbon-keramiske bremser fra Brembo – utstyr som nå tilbys som standard i alle Ferrari-modeller.