-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes avslører GLK
En drøy uke før Detroit-utstillingen åpner, avslører Mercedes sin kompakte SUV. Offisielt er dette en konseptbil, men utseendet endrer seg neppe betydelig frem til høstens lansering.
Mercedes-Benz Vison GLK Freeside er det offisielle navnet på prototypen, og de som er vant med Mercedes forkortelser har allerede tenkt seg frem til at G står for Gelände, L for Luksus og K for kompakt – altså en kompakt luksusbil med egenskaper for terrengkjøring.
Her er spionbilder av GLK på test
Herrene i Stuttgart innrømmer at bilen som stilles ut på den amerikanske messa er svært lik den endelige produksjonsmodellen som kommer på markedet i Norge i oktober. Da skal den i første omgang konkurrere mot BMW X3, Land Rover Freelander og nyhetene Volvo XC60 og Audi Q5 som begge skal på markedet i løpet av 2008.
Her kan du lese mer om Audi Q5
Bygget på C-Klasse
GLK deler plattform med nye C-Klasse og har en lengde på 4,52 meter – noen centimeter mindre enn både C-Klasse sedan og BMW X3. Mye er gjort for å holde støy og vibrasjoner på et minimum ved å benytte et kraftig og stivt karosseri.
Blant utstyret i Vision GLK finner viforutseende Pre-Safe og Intelligent Light System som standard. Command APS infotainment og Thermotronic 3-sone klimakontroll skal sørge for underholdning og komfort i både for- og baksete.
Her er den mer urbane Vision GLK Townside
Bluetec
Vision GLK drives av en ny generasjon dieselmotor med Bluetec-teknologi og AdBlue-innsprøyting. Det er en modifisert utgave av den 4-sylindrede 2,2-literen i C220 CDI som yter 170 hk og kan skryte av et beskjedent forbruk.
Bluetec-teknologien sikrer effektiv reduksjon av NOX-utslippene, i dette tilfellet gjennom å sprøyte AdBlue (en ammoniakkoppløsning) inn i eksosgassen slik at 80 prosent av denne omgjøres til uskadelig nitrogen og vann. Dermed tilfredsstiller bilen alle eksisterende utslippskrav, inklusiv de i California, og ligger allerede godt an med hensyn til EU6 som forventes innført o 2015.
For terreng
Prototypen er utstyrt med et nyutviklet 4Matic-system som i utgangspunktet fordeler kreftene 45:55 mellom for- og bakaksel og som samarbeider med bilens ESP, ASR og 4ETS for å gi best mulig fremkommelighet. I senterdiffen sitter en clutch som låser forbindelsen ved vanskelige kjøreforhold.
I midtkonsollen er det montert en G-knapp som trykkes ned før kjøring i røft terreng. Dermed aktiviseres en spesiell modus for 7G-Tronic gearkassa, bilen får en mykere gassrespons og ESPen omstilles til off-road modus. Med DSR (Downhill Speed Regulation) klatrer du ned bratte skråninger i krabbefart uten å holde foten på bremsepedalen.
Det kan virke som Mercedes legger mye i bilens terrengegenskaper, så det skal bli interessant å prøve den mot konkurrenter i løpet av høsten. Men lenge før den tid skal vi fylle på med mer informasjon etter hvert som den flyter til oss.