Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG

Ny S-Klasse fra AMG

For de som ikke klarer seg med en S600, kan vi fortelle at AMG nå har klargjort sin heftige versjon nye S-Klasse.

Publisert Sist oppdatert

Det er samme motoren som satt i forrige S-Klasse AMG nå har vippet over i nykommeren. V12-eren på 5980 ccm byr på 612 hester i området 4.750 til 5.100 omdreininger. Dreiemomentet er det heller ikke noe å utsette på – 1.000 Newtonmeter kan hentes frem mellom 2.000 og 4.000 o/min, og selv ved beskjedne 1.000 o/min. leverer biturbo V12en 570 Nm.

Kompositt
Omsatt til ytelser blir dette en akselerasjon til 100 km/t i løpet av 4,4 sekunder, og til 200 km/t i løpet av 13,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t helt til du får noen med litt datakunnskap til å gjøre et lett inngrep.

To doble eksosrør sørger for at V12-låten kommer til sin rett. S 65 AMG har fått nye kompositt bremser som skal gi den uovertrufne stoppegenskaper. Skivene har en diameter på 390 mm framme og 365 mm bak, og over disse sitter 19-tommers AMG felger med dekk i dimensjon henholdsvis 255/40 ZR 19 og 275/40 ZR 19.

Speedshift
Standard gearkasse er en 5-trinns AMG Speedshift med hendler på rattet. Selve gearvelgeren, som normalt sitter mellom setene, er også plassert på rattstammen for å spare plass. Sportsunderstellet i S 65 AMG er aktivt og tilpasser seg til underlaget og sjåførens kjørestil. Det skal fungere mer effektivt enn i forgjengeren.

Eksteriøre elementer som vitner om at dette er en spesialmodell finner du på skjermbuene, den spesielle fronten med store luftinntak og sideskjørtene som formelig klistrer bilen til bakken. Interiøret har multikontur seter og en ”Racetimer som lar deg ta rundetider når du kjører rundt på din private bane, hvis du ikke heller vil sjekke oljetemperatur eller batterispenning.

Powered by Labrador CMS