Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R
Toyota F3R

Toyota overrasker

Detroit-utstillingens største overraskelse var vel Toyotas tre-seterekkers F3R. Selv ikke de aller best informerte hadde denne på listen over hva som ville blir vist der.

Publisert Sist oppdatert

Muligens er det en oppskrift som denne minivan-segmentet i USA trenger. For slike biler har begynt å selge trått, selv de som bruker forholdsvis lite.

Men da Toyota presenterte sitt minivan-konsept, tegnet og bygget ved CALTY i California, insisterte skaperne på at dette ikke var noen minivan. Det var en ”Livsstil i eske”.

Det låter kanskje litt fjollete, men mange av hemmelighetene i markedsføring ligger i å definere og re-definere, og Toyota er en mester der. Bare se på Prius.

God plass
Så her har vi altså en meget stor eske med muligheter for mange, interessante livsstiler – for ganske mange mennesker også forresten. Inntil 7.

Og disse syv har til sammen seks sidedører å ingresse eller egresse seg fra, i stedet for de vanlige to store fordørene og skyvedører på sidene.

Interiøret er heller ikke helt konvensjonelt. Riktignok kan det altså være tre seterader om bord, som rommer 2 + 3 + 2. Men ta bort midtsetet, og du har en virkelig lounge på hjul, med mer underholdningsutstyr enn du noensinne klarer å lære å bruke.

Hybrid
Toyota forteller at salget i dette segmentet har sunket fra en topp på 900.000 biler årlig til ca 500.000 i dag, og at snittalderen på dagens kunder er 51 år. Men i dette segmentet øker kundens alder raskere enn i noe annet segment.

Det de vel forsøker å antyde er enten at denne type biler fra nå av er totalt uinteressante for dem, eller at de ser på muligheter til å forfine oppskriften slik at det kan bli et marked for minivans igjen.

Jeg tipper på den siste forklaringen, hvorfor skulle de ellers ha bygget denne F3R Freedom?

Det er forresten brukt en mengde øko-vennlige materialer i denne bilen, og resirkulerte stoffer finnes det også masse av. Kanskje tenkt som et våpen for å hente tilbake de unge, økologibevisste kundene. Dessuten henger selvfølgelig slik innsats nøye sammen med tag’en på bilens hekk der det sto Hybrid Synergy Drive.

Om denne virkelig er kjørbar, aner jeg imidlertid ikke.

Powered by Labrador CMS