ASC Cosmos

ASC Cosmos

ASC Cosmos

ASC Diamondback Viper

ASC Diamondback Viper

ASC Diamondback Viper

ASC Diamondback Viper

ASC Diamondback Viper

ASC Diamondback Viper

ASC Trilite

ASC Trilite

ASC Trilite

ASC Trilite

ASC Wave Grand Vitara

ASC Wave Grand Vitara

ASC Wave Grand Vitara

Spesialiteter fra ASC

ASC er et amerikansk selskap som hjalp Saab med å kappe taket. I dag er det konsulenter for bilindustrien med flere spesialiteter enn sol-gjennom-taket-løsninger.

Publisert Sist oppdatert

American Sunroof Company var det opprinnelige navnet på dette selskapet som hadde kunder over hele verden. I dag kaller de seg American Speciality Cars, så de slapp å bytte initialene, og beskriver seg selv som noen som hjelper de etablerte med å få mer spennende biler på veien, fortere.

De driver både design og konstruksjon og til en viss grad også produksjon i mindre serier, men fremdeles er tak-løsninger en hovedvirksomhet, to av selskapets objekter i Detroit demonstrerte det.

Den ene modellen kalte de Cosmos. Det var en Hummer, utstyrt med selskapets patentsøkte InfiniVu. Taket er av stoff, men kan skyves forover eller bakover eller samles på midten. En ekstra finesse er at når taket skyves forover, følger tverrbjelken mellom D-stolpene med, slik at bilen blir som en pick up.

Japanske venner
Det andre taket heter TriLite og var montert på en Toyota Sienna. Her har vi en utvikling av InfiniVu, taket består av tre gjennomsiktige Lexan-paneler i stedet for stoff. Lexan er et polycarbonat som for eksempel veier halvparten av glass – ganske viktig når det skal brukes på toppen, og som kan leveres splintfritt, i mange farger og med masse muligheter for å forme platene. Også her kan man åpne taket foran eller bak.

Så har ASC hjulpet Suzuki med å designe biler i deres såkalte LIFE-serie. Wave heter den som sto på ASC-standen, mens Dune sto nede hos Suzuki. Wave er for sikkerhets skyld en såkalt UTV. Det betyr selvfølgelig Ultimate Tailgate Vehicle -og den har fått navnet fordi hele lastedelen bak den andre seterekken kan trekkes ut, og da er den plutselig blitt et komplett grill-anlegg med tilhørende kjøleavdeling. Men som man ser av bildene, er det gjort noen styling-grep på denne Grand Vitara modellen også.

Viper Spesial
ASCs mest komplette innslag denne gangen var nok Diamondback Viper. Den nye Viper-generasjonen kom til verden med blant andre ASC som aktiv fødselshjelp. Derfor er det ikke unaturlig at de fortsetter med barnet, og trekker inn McLaren Performance Technologies for å bygge muskler.

ASC har gitt modellen en rekke nye paneler, fremstilt i kullfiber-materialer. Såpass mange at vekten har sunket med mer enn 40 kg. Sammen med motormodifikasjoner fra McLaren (ikke Formel 1 teamet!) som man ikke går i detalj med, har vi nå en Viper-utgave som går til 100 på 3,5 sekunder.

Dessuten er den lekker å se på.

Powered by Labrador CMS