-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Ny bestselger fra Mercedes
I Detroit lanserte Mercedes neste generasjon E-Klasse sedan som kommer til Norge om noen måneder. Men den får flere søsken, og en av dem er særdeles viktig.
Som tilfellet er med konkurrentene, BMW 5-serie og Audi A6, velger de fleste som kjøper en Mercedes E-Klasse en stasjonsvogn. Skjønt forholdet er ikke like ekstremt hos Mercedes som hos konkurrentene.
I fjor sto T-modellen ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken for 60,1 % av det totale E-Klasse-salget på 662 biler, mens tilfellet for BMW er 74,4 % Touring av totalt 891 Femmere og for Audi A6 hele 93,2 % Avant av totalt 932 nye biler.
Vi møtte den nye E-Klasse sedan i Detroit, og Mercedes-importøren har lovet at de første bilene er på norske skilter i april. Men de som sverger til stasjonsvognen må smøre seg med tålmodighet til høsten.
Mindre klasseskille
Her ser vi ferske bilder av en E-Klasse stasjonsvogn under testing. Mens forgjengeren skilte seg fra lillebror C-Klasse med en særegen design, blir forskjellen mellom de to mindre etter generasjonsskiftet.
Det betyr mer elegante linjer, men det blir interessant å se om de kan opprettholde en av bilens aller viktigste salgsargumenter – det gigantiske bagasjerommet (695 liter) som blant annet har medført at E-Klasse stasjonsvogn er meget populær blant taxisjåfører.
Drivlinjene i E-Klasse stasjonsvogn blir de samme som i sedanen, hvilket blant annet innebærer at vi for første gang trolig får en ladbar utgave som på Mercedes-språket heter E 350 e.
Coupé
Dagens E-Klasse Coupé er basert på plattformen til forrige generasjon C-Klasse. Nå skal den over på den fleksible MRA-plattformen som brukes av de fleste bakhjulsdrevne modeller fra C- til S-Klasse.
Det betyr at neste E-Klasse Coupé blir større og mer luksuriøs enn sin forgjenger, og trolig vil dette også gjenspeiles i prisen. Trøsten får være at de som er fornøyd med dagens E-Klasse Coupé, får en god erstatning i nye C-Klasse Coupé.
Interiørt vil coupéen ha mye til felles med sedan og stasjonsvogn, men du må være villig til å ofre komfort og takhøyde i baksetet om du lar følelsene styre bilvalget. Bruker du baksetet ytterst sjeldent, er det jo fristende å la høyre hjernehalvdel styre valget.
AMG
Den tredje bilen vi har bilder av er en Mercedes-AMG E 63 sedan. Men vi kan regne med AMG også vil kaste seg over stasjonsvogn, coupé og cabriolet etter hvert som disse lanseres.
Den håndbygde 4-liters V8-en under panseret har i dag inntil 510 hestekrefter i Mercedes-AMG GT S og Mercedes-AMG C 63 S, men AMG har mer enn antydet at de kan hente ut enda mer effekt av motoren dersom «omstendighetene» skulle kreve det – underforstått, de følger med på hva konkurrentene gjør.
Et argument for IKKE å velge AMG-utgavene har vært at de kun er blitt levert med bakhjulsdrift, men når nye Mercedes-AMG E 63 lanseres kan du regne med at 4Motion står på menyen. Noen har til og med antydet at det blir standard i nye AMG-modeller.
Ute etter en mer luksuriøs E-Klasse? Kanskje denne kan være verd å vurdere.