-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo – eller hvem det nå er – fortelle oss at den første "ekte" Polestar er født.
Det blir litt vanskelig dette her. VinFast, og Vietnam som produksjonsland, er helt nytt.
Sverige er ikke like nytt som produksjonsland. Og Polestar er ikke akkurat et nytt merkenavn.
Men Polestar har ikke vært et eget bilmerke. I forhold til Volvo har det vært som et slags Cooper i forhold til Mini, eller en slags Lotus i forhold til Ford.
Men nå er altså denne merkevaren som du har funnet på spesialtrimmede og -utstyrte Volvoer i ferd med å bli et selvstendig bilmerke. Og selv om det blir et kinesisk bilmerke, under Volvo-eier Geelys paraply, er den første selvstendige Polestar bilen nå produsert – i Gøteborg.
Det dreier seg om Polestar 1 modellen og det dreier seg om såkalte verifiserings-modeller. Biler som skal brukes i utviklingsarbeidet, biler som skal teste produksjonsmetoder. Biler som skal benyttes til sertifiseringer.
Selv om bilene skal bygges på en fabrikk i Chengdu, delvis designet av norske Snøhetta, skal de første 34 VP-bilene (Verification Prototypes) håndbygges i Gøteborg.
Blant annet krever karosseriet av karbonfiber en produksjonsprosess som er helt ny for gruppen. Det er mye enklere å fintrimme den teknikken under kontrollerte former i Gøteborg, enn å gå rett til fabrikken med den.
Vi har sett omrissene av Polestar 1 tidligere, og vi har ofte møtt tidligere designsjef for Volvo, nå toppsjefen for Polestar-satsingen, Thomas Ingenlath.
Han sier at «disse 34 bilene vi skal bygge i Gøteborg nå, vil gi våre teknikere muligheter til å finjustere alle detaljer på bilen for å sikre at Polestar 1 er perfekt når de første eksemplarene leveres ut til publikum fra midten av neste år».
Det vi har sett av Polestar 1 forteller om en lav-volum (med andre ord: dyr!) Hybrid GT med masse elektrifisering (rekkevidde 150 kilometer bare på strøm). Polestar 2 og 3 vil bli høyere volum-modeller (m.a.o. billigere) rene batteri-elektriske modeller og det Thomas Ingenlath kaller fører-fokuserte.
Det betyr i hvert fall – takk og pris – at autonom ikke får noe overtak i første runde.