-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Lomme-racer
Når Fiat gjør det de kan best


Fiat Panda
Først publisert i BIL 6 - 2007.
Tøff i trynet var det første jeg la merke til. Tøff i hekken også – etter en stund. For ikke bare står det 100 hp på en egen dekal der, det er også en stor, matt svart grill under bagasjelokket, helt ned mot veien. Ser ut som åpningen fra en diffuser. Ground effect? Hele pakka!
By-Ferrari
Fronten er også sintere enn standard. En vanlig Panda ser snill ut. En Panda 100 hp ser ut som den mener alvor og ikke har tenkt å tåle mye tøv. Gerilja-kriger i småbyen. Vekk med voldsromantikken. Tur retur Torino-Venezia var uproblematisk. Rundt 3000 omdreininger ved lovlig motorveifart i sjette. Dobbelt så mye i reserve. 200 km i tett Milano-trafikk på tre dager var enda morsommere.
Bilen er så liten at hvert eneste hull passer. Og så kjapp at den vinner kampen om hvert hull. Ikke bare veier den under 1000 kg, den har også en nesten magisk direkte forbindelse mellom gasspedal og motorstyring, slik at høyrefot-reaksjoner skjer ikke om en stund og ikke nå! Men den har faktisk skjedd alt.
Men dessverre er det også slik at det er ikke bare hvert eneste horisontale hull den smetter inn i. Hvert eneste vertikale passer også til de små 15-tommerne. Og med en fjæring som er atskillig stivere enn standard betyr det at i bytrafikken – der denne egentlig skulle vært ideell – vil milk-shake gå over fra å være shake til å bli smør på få minutter.
God oppskrift
Så, viste det seg, den beste opplevelsen hadde vi en tur rundt Como-sjøen. Krevende, svingete veier, aks-brems-aks som hadde satt fotarbeidet til Michael Jackson på en hard prøve, og enorme krav til presisjon mellom hushjørner og tunge lastebiler. Ikke en eneste svamp i noen av bremsene, og en styring som når du trykker på Sport-knappen er meget tilfredsstillende. (Alternativet er ultralett, ikke akkurat hyper-eksakt, for lavhastighets bybruk).
For 25 år siden hadde jeg en 127 – 70 hp. Panda 100 hp er akkurat samme oppskrift og den har akkurat det samme målet: max fjollete flir når du har kjørt deg en tur. Den er bare 25 år mer moderne.
I Danmark koster bilen 175.000 kr. Det er sjelden biler er dyrere i Norge, men det er fare for at det vil vi aldri få vite. Det er dessverre ingen planer om import.
Fakta: