-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lomme-racer
Når Fiat gjør det de kan best
Først publisert i BIL 6 - 2007.
Tøff i trynet var det første jeg la merke til. Tøff i hekken også – etter en stund. For ikke bare står det 100 hp på en egen dekal der, det er også en stor, matt svart grill under bagasjelokket, helt ned mot veien. Ser ut som åpningen fra en diffuser. Ground effect? Hele pakka!
By-Ferrari
Fronten er også sintere enn standard. En vanlig Panda ser snill ut. En Panda 100 hp ser ut som den mener alvor og ikke har tenkt å tåle mye tøv. Gerilja-kriger i småbyen. Vekk med voldsromantikken. Tur retur Torino-Venezia var uproblematisk. Rundt 3000 omdreininger ved lovlig motorveifart i sjette. Dobbelt så mye i reserve. 200 km i tett Milano-trafikk på tre dager var enda morsommere.
Bilen er så liten at hvert eneste hull passer. Og så kjapp at den vinner kampen om hvert hull. Ikke bare veier den under 1000 kg, den har også en nesten magisk direkte forbindelse mellom gasspedal og motorstyring, slik at høyrefot-reaksjoner skjer ikke om en stund og ikke nå! Men den har faktisk skjedd alt.
Men dessverre er det også slik at det er ikke bare hvert eneste horisontale hull den smetter inn i. Hvert eneste vertikale passer også til de små 15-tommerne. Og med en fjæring som er atskillig stivere enn standard betyr det at i bytrafikken – der denne egentlig skulle vært ideell – vil milk-shake gå over fra å være shake til å bli smør på få minutter.
God oppskrift
Så, viste det seg, den beste opplevelsen hadde vi en tur rundt Como-sjøen. Krevende, svingete veier, aks-brems-aks som hadde satt fotarbeidet til Michael Jackson på en hard prøve, og enorme krav til presisjon mellom hushjørner og tunge lastebiler. Ikke en eneste svamp i noen av bremsene, og en styring som når du trykker på Sport-knappen er meget tilfredsstillende. (Alternativet er ultralett, ikke akkurat hyper-eksakt, for lavhastighets bybruk).
For 25 år siden hadde jeg en 127 – 70 hp. Panda 100 hp er akkurat samme oppskrift og den har akkurat det samme målet: max fjollete flir når du har kjørt deg en tur. Den er bare 25 år mer moderne.
I Danmark koster bilen 175.000 kr. Det er sjelden biler er dyrere i Norge, men det er fare for at det vil vi aldri få vite. Det er dessverre ingen planer om import.
Fakta: