-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sci Fi-fly som viktig ingrediens
Den flygende bilen som nå bygges av LEO Flight er i hvert fall ikke handicapet av at den skal se ut som et fly eller et helikopter.
De flygende bilene vi så i sci-fi tegneseriene i gamle dager liknet ikke noe annet. De var brede, de hadde store luftinntak og de hadde bare et lite glasshus på toppen.
Her har du også utseendet til LEO – dette er ikke et kjøretøy som ser ut som et fly der vingene er midlertidig demontert, eller som et helikopter der noen har glemt den lange halen og propellen bakerst.
Å kalle det en flybil blir litt feil. Det blir mer himmel enn landevei her. Men kall det gjerne en bil også, sier gründerne, for den kommer til å kunne gjøre akkurat de samme praktiske kortdistanse oppdragene som en bil gjør.
Peter Bitar og Carlos Salaff heter de to som slo seg sammen for å realisere Science Fiction drømmene sine. Det er bare to år siden de startet byggingen av en hel-elektrisk jet-turbin VTOL-maskin som var hentet rett ut av Cosmos og andre fremtidsdrømmeblader.
Salaff kan slikt. Han har en fortid fra Mazda i USA på den tiden de utviklet det avanserte designspråket Nagare som dukket opp på tre ganske tydelige prosjekter: Nagare selv i LA 2006, Ryuga i Detroit 2007 og Furai på Detroit-utstillingen i 2008.
Etter det har han begynt for seg selv, og bygget konseptbiler for andre, inntil han altså gikk til værs.
Deres Coupé skal bli den første modellen, en to-seter pluss plass til piloten langt der foran, det hele på en flate som skal måle tre ganger seks meter. Dører i taket gir litt 300 SL-assosiasjoner.
Flyet skal kunne kruse i 400 km, og klare en time mellom hver lading. Åpenbart gode spesifikasjoner for en fly-taxi.
Det er allerede bygget tre prototyper, to av dem er prøvefløyet. De har også hentet hjem NASAs HeroX-pokal som applauderer ny mobilitetsdesign for kjøretøy i luften.