-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny mobilitetsundersøkelse:
Reparasjon og vedlikehold mest miljøvennlig
Halvparten av de spurte i en ny undersøkelse mener den beste måten å være en miljøvennlig bileier på, er å beholde og vedlikeholde bilen så lenge som mulig.
En ny nordisk undersøkelse gjennomført av MEKO, som Mekonomen Company Norge er en del av, viser at 48 prosent av nordmenn mener den beste måten å være en miljøvennlig bileier på er å beholde og vedlikeholde biler så lenge som mulig, selv om den er fossildrevet. 20 prosent mener at det å kjøpe elbil er mer miljøvennlig enn å fikse den bilen man har.
Syv av ti mener at bilen fortsatt vil ha en viktig plass i fremtiden, og det er en gjengs oppfatning i undersøkelsen at jo lenger levetid en bil har, jo bedre er det.
– Å ta vare på det vi eier, og reparere ting i stedet for å kjøpe nytt, er blitt viktigere for mange nordmenn fordi vi er opptatt av bærekraft og ønsker å redusere fotavtrykket vårt. Selv om det er en del usikkerhet og en del mener man bør fase ut fossilbiler, svarer nærmere halvparten i vår undersøkelse at det å beholde og vedlikeholde en fossilbil er det mest miljøvennlige en bileier kan gjøre. Det at tre av fire er positive til gjenbruk av reservedeler av samme kvalitet som nye under service og reparasjoner, gjør at vedlikehold av eldre biler får mindre miljømessige konsekvenser, sier Geir Hoff, administrerende direktør i Mekonomen Company Norge.
Yngre litt mer utålmodige
En av fire mellom 18 og 34 år mener at det er mest miljøvennlige en bileier kan gjøre er å kjøpe en elbil. Kun 17 prosent mener det samme i aldersgruppen over 65 år. Og flere menn enn kvinner mener det er mest miljøvennlige å kjøpe en ny elbil enn å reparere en fossilbil.
– Vi ser at de yngste respondentene er noe mer utålmodige etter å fase ut fossildrevne biler og innføre elbiler enn eldre. Og det er jo absolutt den veien det går. Norge er langt fremme når det kommer til elbil-markedet og over 94 prosent av alle førstegangsregistrerte nye personbiler i august var elektriske, sier Hoff.
Elbiler skal være enkle å reparere
Folk forventer, ifølge undersøkelsen, at elbiler skal være like enkle å reparere som fossilbiler. Hele 72 prosent sier at det er viktig eller veldig viktig at elbiler kan repareres og vedlikeholdes like enkelt som biler med forbrenningsmotor.
– Elbiler har færre komponenter som må byttes ut ved vanlig service og vedlikehold, men er mer komplekse og krever ofte mer omfattende arbeid på verkstedet. I tillegg til vedlikehold og reparasjon av batteriet, slites dekkene raskere på elbiler på grunn av raskere akselerasjon, og bremseskivene viser generelt mer slitasje sammenlignet med fossilbiler, sier Hoff.
– Elbilens langsiktige bærekraft avhenger av bilindustriens evne til å tilby rimelige service- og reparasjonsalternativer. Vi er derfor opptatt av å kontinuerlig øke kompetansenivå hos våre mekanikere, og vi har nå 266 verksteder som er elbilsertifiserte og kan håndtere høyspenningsteknologi i elbiler, legger han til.
Nordmenn mer skeptiske til selvkjørende biler
Undersøkelsen viser ellers til at nordmenn er mer skeptiske til ny teknologi rundt selvkjørende biler enn resten av respondentene i de nordiske landene. Nordmenn er også minst positive til reduserte fartsgrenser og er mindre interesserte enn våre nordiske naboer i flere fotobokser på veiene.
For tredje året på rad utgir MEKO sitt mobilitetsbarometer. Dette er en årlig undersøkelse som gjennomføres blant 4000 respondenter fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland. Mer informasjon om mobilitetsbarometeret finnes på mekonomencompany.no og meko.com.