-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kostbar pedalfeil
Kontroll og utbedring av feil ved gasspedalen på 20.000 biler, vil koste Toyota i Norge minst 14 millioner kroner - og beslaglegge enda mer dyrebar verkstedtid. Foreløpig mangler delene.

At det er noe galt med gasspedalen kom som ”julekvelden på kjerringa” for Toyota i Norge. Uten å være forberedt startet dette i USA – og på sekunder hadde nyheten spredt seg til resten av verden.
- Vi vet ikke det endelige omfanget av biler levert i Norge. Toyota bruker flere leverandører, og det gjør situasjonen mindre oversiktelig, sier adm. direktør Lars Erik Årøy i Toyota Norge.
- Men vi skal ordne opp, og tar dette høyst alvorlig, legger han til.
1,8 millioner biler på verdensbasis kan ha feilen som medfører at gasspedalen ikke går tilbake. Foreløpig beregninger viser at antallet norske biler som kan ha feilen, er på mellom 20.000 og 35 000.
- Vi tror det er nærmere 20.000, sier Årøy.
Selv om Toyota vet hvordan feilen skal utbedres, er problemet at det foreløpig ikke er tilgang på deler.
- I Norge har vi fått rapport om ett tilfelle der gassen har hengt seg opp, sier Årøy.
Straks delene er på plass og vi har kjørt ut nøyaktige eierlister, vil eierne bli kontaktet for kontroll og skifte på sitt lokale verksted. Toyota Norge regner med at jobben vil bli gjort på under en time.
Med en timepris på rundt 700 kroner vil denne tilbakekallingen koste Toyota minimum 14 millioner kroner. I tillegg vil aksjonen ta mye verkstedkapasitet. Bare hos Toyota i Oslo dreier det seg om minst 2.000 biler.
Tilbakekallingen gjelder nesten alle Toyota-modeller, med unntak av Prius, Land Cruiser og nyttekjøretøyer.
Toyota Norge har i dag sendt ut følgende pressemelding:
”Toyota Motor Europa har i dag bekreftet en plan for modifisering av gasspedaler på åtte Toyota modeller.
• Den uønskede høye friksjonen som kan forårsake heng i pedalen blir eliminert
• Toyota vil utbedre bilene så fort som mulig
Toyota Motor Europa har i dag bekreftet en gjennomtestet modifisering av gasspedaler på åtte Toyota modeller.
Toyotas ingeniører har utviklet og grundig testet en enkel løsning som modifiserer pedalen for å eliminere risikoen for uønsket høy friksjon, som i meget spesielle tilfeller kan føre til hengende pedal.
De første forsendelsene av deler vil begynne å ankomme Europa neste uke. Alle berørte kunder vil bli kontaktet, og den enkle modifiseringen vil bli gjennomført uten kostnader for kunden. I tillegg har Toyota allerede implementert endringer i produksjonen på biler solgt i Europa.
- Toyota har som policy å sette sine kunder først, i alle situasjoner", sier Tadashi Arashima, President hos Toyota Motor Europe.
- Vi forstår at den nåværende situasjonen kan skape bekymring, og vi beklager dette dypt. Vi ønsker også å berolige våre kunder; mulige problemer med gasspedalen skjer kun under svært spesielle omstendigheter.
- Denne tilbakekallingen er et forebyggende tiltak for å garantere den høyeste sikkerhet for alle våre kunder. Nå som vi vet hva problemet er og hvordan saken kan løses, fokuserer vi på å gjennomføre modifiseringene så raskt som mulig. Vi vil treffe de nødvendige tiltak for å forsikre at fremtidige kunder ikke mottar en berørt bil uten at den er modifisert."
Tilbakekallingen av åtte Toyota modeller i Europa ble kunngjort 28. januar.