-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Øk hk-antallet – helt lovlig
Toyota tilbyr godkjente trimmingssett til en rekke dieselbiler. Motoreffekten kan økes med opp til 25 prosent. Arbeidet gjøres hos forhandler som også sørger for at avgift betales. Alt blir lovlig og bilens garantier gjelder som før.
Det er blitt lettere å øke motoreffekten på enkelte dieselbiler fra Toyota. På Landcruiser 90/120, den tidligere modellen av RAV4, HiLux 4WD og på HiAce kan det monteres inn et Toyota-godkjent tuningsett. Det er utviklet av Toyota MotorSport i Tyskland og er godkjent.
Det gjelder bare for dieselmotorer og motoren får ikke bare flere hester – den får også et annet dreiemoment. Resultatet er økt toppfart, bedre akselerasjon og bilen føles rett og slett sprekere.
Økende
Teknisk sjef hos Toyota Norge, Jan Ove Kaarbø sier det er økende interesse for slikt utstyr som egentlig går på å endre motorstyringen.
- Det blir effektøkning og et dreiemoment mange setter stor pris på, sier Kaarbø. Alle Toyota-forhandlere kan utføre jobben som bare tar under en time. De sørger også for at bilene blir godkjent av myndighetene, ekstra avgift blir betalt til staten og bilen får et nytt vognkort.
Priser og effekt
Toyota leverer settene til flere av sine modeller med dieselmotor:
Landcruiser - der effekten øker fra 164 hk (122 kW) til 204 hk (150 kW). Dreiemomentet endres fra 410 Nm til 470. Prisen for settet er på ca 10.000 kroner, og avgiften, om det er personbil er på kr 41.000. Om det er varebil med grønne skilter slipper du unna med en avgift på kr 8000.
RAV4 - bare for den tidligere modellen. Der koster settet ferdig montert ca kr 12.000 + avgifter til staten på kr 15.000. Effekten på motoren øker fra 116 hk (85kW) til 140 hk (103kW).
HiLux får en effektøkning fra 88 hk til 106hk på biler med tohjulsdrift, og fra 102 til 128 hk for biler med firehjulsdrift. Dreiemomenter øker betydelig (for biler med firehjulsdrift fra 260 Nm til 300 Nm). Prisen for settet er på ca 10.000 kroner + avgifter på kr 2200.
HiAce er den bilen flest ønsker mer effekt i. Det leveres sett både til bilene på 88 og 102 hk. Effekten øker til 106 og 128 hk og dreiemomentet endres fra 192 til 235 Nm og fra 260 til 300 Nm.
Settene koster litt over 10.000 kroner ferdig montert og er bilen registrert som varebil blir det ekstra avgifter på kr 2.200. Så komplett med settet på plass, godkjent av myndighetene og avgift betalt kommer sluttregningen på godt under 15.000 kroner
Som en ny bil
Toyota har meget gode erfaringen med det å øke motoreffekten i noen av dieselbilene. Det gjelder kanskje særlig for biler som frakter tunge lass, kjører mye med tilhenger og der bilen brukes mye på veinett som går opp og ned. Ved å øke effekten, reduseres også tiden man bruker ved forbikjøring.
- Alt det utstyret vi leverer er godkjent og alle garantier gjelder, sier Jan Ove Kaarbø hos Toyota Norge. Alt er TUV-godkjent og det er ikke nødvendig å endre noe på verken bremser eller andre komponenter på bilen. Eierne får nye vognkort som bekrefter at effekten er økt. Det er et meget viktig dokument og et bevis når bilen skal selges videre som bruktbil.