-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Billigere å eie bil
Lavere rente og drivstoffpriser gjør det billigere å være bileier. Det viser de siste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Kostnadene knyttet til å eie bil har hatt en gjennomsnittlig reduksjon på ca to prosent det siste året. Det viser publikasjonen Eksempler på beregning av kostnader ved bilhold - januar 2009, fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Til sammenligning hadde Konsumprisindeksen (KPI) en årsvekst på 3,8 prosent i 2008.
Lavere rente
- Kostnadene for å eie og bruke bil har økt sterkt de siste tre årene, nå snur uviklingen, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV.
Han forteller at den største kostnadsreduksjonen kommer i form av lavere rente på bundet kapital. Denne delen av bilholdskostnaden utgjør nå rundt 13 prosent eller mer av de totale kostnadene – avhengig av bilprisen.
SJEKK PRISEN PÅ ALLE NYE BILER HER
Det er imidlertid fortsatt verditapet som står for den største andelen av kostnadene ved bilholdet. Det utgjør fra rundt 30 prosent for en rimelig bil, og opptil 50 prosent for en dyrere bil.
Prisvariasjoner på drivstoff
Drivstoffkostnadene utgjør over 20 prosent for de rimeligste bilene – noe mindre for de som er dyrere.
En oversikt fra Norsk Petroleumsinstitutt viser at prisforskjellen på både diesel og bensin, har vært på godt over tre kroner gjennom 2008. Dette vil nødvendigvis gi store utslag på kostnadsbildet.
- Forsikringskostnader utgjør cirka ti prosent av kostnadene ved bilhold, basert på vår gjennomsnittsvurdering med 70% bonus. Kostnadene til ansvarsforsikring har hatt en moderat økning, mens kostnadene til kaskoforsikring har hatt en noe større økning, sier Røssevold.
Mindre prisvekst
Tallene fra OFV viser at prisene på nye biler har endret seg beskjedent, men ulikt i løpet av 2008. For de minste og billigste bilene, har prisøkningen vært på ca. 0,7 prosent, mens den for de større har hatt en økning på opp mot 1,8 prosent.
- Dermed har bilprisene steget mindre enn konsumprisindeksen – dette er også en grunn til at de totale bilholdskostnadene har gått ned, sier Røssevold.
Dette koster familiebilen
Med de forutsetningene OFV har lagt til grunn for sine kostnadseksempler, vil en ny familiebil til kr 349 000 med 15 000 km i årlig kjørelengde, ha en årlig bilholdskostnad på kr 85 175. Dette tilsvarer en månedlig kostnad på kr 7 100.
Generelt viser våre tall at den prosentvise kostnadsreduksjonen har vært noe større på eksemplene med de lengste årlige kjørelengdene. Som tidligere viser alle våre eksempler at kostnadene per kilometer reduseres med økt kjørelengde, primært grunnet store faste bilholdskostnader, avslutter Røssevold.