-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mye juks med EU-kontroller
Statens vegvesen har de siste månedene avdekket mange fiktive og uriktige EU-kontroller. Resultatet kan være livsfarlige biler på veien.

– Høsten 2021 avdekket vi over 80 fiktive kontroller i Innlandet og vi avslutter nå en større sak i Telemark der over 100 kontroller viser seg å være fiktive, sier Einar Eskilt i Statens vegvesen (bildet).
Han er bekymret for at det er betydelige mørketall.
– EU-kontrollen er et viktig bidrag til å avdekke trafikkfarlige biler. Verksteder som utfører EU-kontroll har et stort ansvar i å luke ut disse bilene. Statens vegvesen ser svært alvorlig på at enkelte virksomheter og kontrollører jukser med EU-kontrollene, sier Eskilt.
Kundens ansvar
Jukset kan være at bilen er meldt inn som godkjent helt uten at den har blitt kontrollert, eller at åpenbare feil og mangler ikke har blitt registrert. I flere tilfeller viser det seg at kundene har betalt direkte til kontrolløren, enten kontant eller via Vipps.
– Det bør blinke i alle varsellamper hvis man betaler EU-kontrollen direkte til kontrolløren og ikke til verkstedet. Vi har grunn til å tro at kundene i mange tilfeller også er delaktige i jukset, ved at de har en bil de vet ikke kommer gjennom kontrollen uten dyre reparasjoner, sier Eskilt.
Typiske feil som avdekkes er feil med bremser, dekk og felg, farlig rust i bilens bærende konstruksjon eller skader som påvirker sikten.
– Det er dessverre mange biler på veien som aldri burde vært der i den tilstanden de er i, sier Eskilt.
Grove brudd politianmeldes
Både verkstedet selv og de ansatte som gjennomfører EU-kontrollene skal være godkjent av Statens vegvesen.
– Vi har tilsyn med at bransjen følger de lover og forskrifter som gjelder for EU-kontroll. Der vi avdekker uregelmessigheter eller brudd, kan vi inndra godkjenningen for en kortere eller lengre periode. I særlig grove tilfeller blir det meldt til politiet, sier Eskilt.
Noen få ødelegger
– Vi må likevel huske at det er de råtne eplene som ødelegger for resten av bransjen som gjør jobben samvittighetsfullt. Vi er derfor svært interessert i tips om virksomheter der det er mistanke om ulovligheter, sier Eskilt.
EU-kontrollen gir et øyeblikksbilde av bilens tilstand. På EU-kontrollen er det en detaljert sjekkliste kontrollørene skal følge, og målet er å verifisere bilens identitet, avdekke trafikkfarlige feil og alvorlige høye utslipp eller lekkasjer.
– EU-kontrollen er ikke en generell tilstandsrapport, og sier derfor ikke noe om bilens driftssikkerhet eller behov for reparasjoner i nær fremtid. Derfor er det alltid lurt å sjekke bilens tilstand ved hjelp av fagkyndige før et kjøp, sier Eskilt.