Fartsfest for hele familien

Full fest for fire! Smart Forfour Brabus er gokart med plass til hele familien.

Publisert Sist oppdatert

Smart Forfour BRABUS

Først publisert i Bil 10 - 2005.

Tuning- og stylingspesialisten Brabus har for vane å slå kloa i biler fra Daimler-Chrysler. Smart Forfour er intet unntak. Utvendig varsler sideskjørt, spoilere og felger om at den fiffige småbilen har fått en
omgang i vektbua. Innendørs er det heller ikke spart på Brabuseffekter: Gearstang, håndbrekk, hodestøtte, dashbord og instrumenter forteller passasjerene at dette ikke er noen alminnelig shoppingtur-bil.

Avfjæringen er mildt sagt stumpete. Det gjør bilen forholdsvis uegnet til nettopp shoppingturer i superurbane strøk med trikkeskinner, brostein og asfaltskjøter. Det stramme oppsettet merkes også temmelig godt på landeveien. “Tjæretapen rundt de 17 store felgene bidrar til at enhver kattekjenner umiddelbart vil kunne fastslå om det var en burmeser eller en norsk skogkatt vedkommende nettopp kjørte over.

Dunk og klunk forplanter seg i karosseri, interiør og kropp og sjel. Støynivået i motorveishastighet er det heller ingen ting å si på. Det er omtrent som i en Volvo fra midten av åtti-tallet...

Å finne den optimale kjørestillingen er litt kinkig ettersom rattet ikke lar seg justere i lengderetningen – kun i høyden. Sportssetene kunne med fordel også ha tilbudt litt mer støtte. Og de digre a-stolpene sperrer mye av utsikten. Men, pytt. Dette blir bagateller når fareskiltene for krappe svinger melder seg.

Et svært velbalansert understell sørger for at det bare er å stille inn siktet, fyre av – og vips så er kurven forsert. Det er imponerende langt til understyringstendensen melder seg for alvor. Omtrent som å ratte verdens største gokart! Skulle du være så uheldig å vippe over grensen for egne ferdigheter er vogna utstyrt med elektronisk “redningsvest”. Systemet er for øvrig tunet med silkehansker og tar på ingen måte fra deg moroa.

Styringen fungerer utmerket. Presis, men uten at du slipper å gjete bilen ved normal kjøring. Momentpåvirkningen på framhjulene blir heller aldri særlig plagsom.

Kraft finnes i bøtter og spann så lenge motoren har turtall å jobbe med. Her er det nemlig ikke snakk om å handle skinke i skiver som hos en hvilken som helst lavpriskjede. Hele låret smelles i disken på en gang. Pang!

Vorspielet starter rundt 3500 omdreininger. Ved 6000 har festen nådd høydepunktet. Regnestykket forteller det meste: 1165 kilo fordelt på 177 hestekrefter gir snaue 6,6 kilo per hestekraft. I klasse med de råeste sportsbilene.

Det finnes argumenter i hopetall for å bruke pengene på andre måter. Men de fleste av dem handler om fornuft – ikke moro. Og for ordens skyld: Du MÅ ikke være ihuga Smart-entusiast for å svi av 354.000 kroner på en Forfour med Brabus-stempel. Men du verden som det vil hjelpe.

Smart Forfour BRABUS:
Pris: 354.349,-
Motor: Fire-sylindret turboladet rekkemotor. 1468 ccm. 130 kW (177 hk) v/6000 o/min. 230 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH 375 x 168 x 145 cm. Akselavstand 250 cm. Egenvekt m/fører: 1165 kg. Tillatt totalvekt: 1570 kg.
Dekk: 205/40R17 (foran), 225/35R17 (bak).
Bagasjerom: 268 liter.
Tankvolum: 52 liter
Aks. 0 – 100 km/t: 6,9 sek
Toppfart: 221 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,68 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km

Powered by Labrador CMS