-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
If forsikring:
Dette forårsaker mest elbilassistanse
Rundt én av tre veiassistanser til elbiler gjelder trøbbel med startbatteriet, ifølge forsikringsselskapet If.
Dette er omtrent samme andel som for hybrider eller fossildrevne biler.
Bare rundt 2-3 prosent av veiassistansene til elbiler handler om at bilen er kjørt tom for strøm og hovedbatteriet må lades, ifølge If og Viking Redningstjeneste.
– Rekkeviddeangst begynner nok å bli et tilbakelagt stadium for mange nordmenn. Rekkevidden til elbiler blir bare bedre og bedre, og mange bileiere har etterhvert opparbeidet seg mye kunnskap om lading og batterier. Som befolkning er vi i verdenstoppen i elbilerfaring, sier pressesjef Sigmund Clementz i If.
– Mange er nok likevel ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer, sier han.
– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager, sier Clementz.
Derfor er det like viktig å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet på en elbil som på en fossil bil, understreker han.
Lader fra hovedbatteriet
– Det kan være ulikheter mellom merker og modeller om hvordan elbilen lader 12 V-batteriet. Som regel skjer dette jevnlig fra hovedbatteriet, også når du ikke kjører. Likevel er det lurt å sette seg inn hvilke anbefalinger bilprodusenten har for lading og batterihelse av begge batterier, sier Clementz.
Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.
De første seks månedene i år ble det gjort over 155.000 redningsoppdrag dekket over forsikringen til alle typer motorkjøretøyer i Norge. Det viser bransjestatistikk fra Finans Norge. Det er en økning på 8,2 prosent fra samme periode i fjor.
Pressesjefen i If peker på at tilgangen på veihjelp er god over hele landet. Om noe skulle skje med bilen, kommer bergingsbil fra Viking eller et annet selskap som driver med veihjelp for å assistere.
Eiere av nyere biler har i de fleste tilfeller også såkalt mobilitetsgaranti fra bilimportør, som inkluderer veihjelp uten egenandel.