-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Opel-SUV på PSA-plattform
Dette er Opels siste SUV-skudd på stammen: Grandland X. Bygget på PSA-plattformen er den et hint om hva som kommer fra Opel fremover.
Mye dreier seg om Ampera-e for tiden hos Opel. Salgsrekordene slås for hver dag, og de som bestiller bilen nå må vente helt til høsten neste år før en el-Opel står på tunet.
Da er nok livet litt enklere for de som sverger til SUV-trenden og fortsatt har lyst på blitz-logoen i grillen.
Møt Grandland X: Opels siste skudd på SUV-stammen. Dette er Opels tredje modell i X-serien, etter Mokka X og Crossland X.
Du har jo fått med deg at Opel er overtatt av PSA, men Opel vil ikke være under PSAs styre før alle navnetrekk er dratt og pengene på konto.
Grandland X er på den måten forut for sin tid, for bilen skal nemlig ikke bare bygges på PSAs EMP2-plattform – den skal også bygges av PSA.
Denne plattformen er også grunnlaget for Peugeot 3008 og 5008, Citroën C5 Aircross og DS7 Crossback.
I en deal Opel gjorde med PSA for en stund siden, lå det nemlig store samarbeidsplaner for en felles SUV-satsing – uavhengig av om PSA kjøpte ut Opel fra GM eller ei.
Opels minste SUV, Crossland X, deler plattform med kommende Peugeot 2008 (og sannsynligvis en kommende Citroën C3 Aircross) – som begge (eller alle) skal bygges av Opel i Spania.
Skiller seg fra PSA-modellene
I motsetning til PSAs forrige generasjon med SUV-er, hvor de tok Mitsubishi Outlandere og klistrer svære griller i fjeset på den for ikke å se for japansk ut, er ikke PSA- og Opel-modellene spesielt like i utseendet.
Jeg vil tørre å påstå at ingen klarer å se PSA-opphavet i verken Crossland X eller Grandland X uten å lete med lommelykt under bilen.
Godt er det, for det betyr at Opel kan sette sitt eget preg på SUV-en. Hva innebærer det? Jo, blant annet Opels AFL-frontlykter (men dessverre ikke et ord om LED-matriselysene tilsvarende Astra og Insignia) og AGR-seter.
AGR er en tysk organisasjon for bedre rygghelse (Aktion Gesunder Rücken), som har valgt å sette sitt godkjent-stempel på setene fra Opel. Markedsførings-jippo? Kanskje, men de seneste Opel-modellene (kanskje unntatt Ampera-e) har vist seg å ha fabelaktige seter, så noe må det ha for seg.
Ikke hybrid og 4x4
Opels eget multimedieanlegg – IntelliLink – er også på plass, det samme er muligheten for radarstyrt cruise control, 360-graders kamerasystem, trådløs lading til mobiltelefonen og oppvarmet ratt.
De som forventer firehjulsdrift må jeg derimot skuffe. Det ligger ikke i kortene for Grandland X.
Lyst på stor Opel med firehjulsdrift? Insignia Country Tourer kommer i høst!
Den ladbare hybridløsningen PSA-merkene planlegger for sine modeller blir heller ikke nevnt med et ord av Opel. Både 3008, DS7 Crossback og C5 Aircross vil komme som ladbare hybrider med firehjulsdrift.
Peugeot 5008 vil derimot ikke komme som ladbar hybrid. Grunnen til det kan du lese her.
Innvendig kjenner vi igjen interiøret fra biler som Astra og Insignia. Det nevnte IntelliLink-systemet tar sjefsposisjonen øverst på dashbordet, og de fleste funksjoner styres herfra.
Et lettfattelig kontrollpanel for klimaanlegget er heldigvis også på plass, pluss noen knapper for bilens støttefunksjoner foran girspaken.
Bagasjerommet er på hendige 514 liter med alle setene i bruk, og øker til 1652 liter dersom du kan ofre baksetene. Bagasjeluken kan for øvrig åpnes med et lite spark under støtfangeren.
Prisene er enda ikke klar for Opels foreløpig største SUV, mens forventet Norges-lansering er i oktober.