-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Galant 2.0 GLX
Det er ikke det prangende og iøynefallende som preger Mitsubishi Galant, snarere diskret eleganse.
Først publisert i BIL 12 - 1998.
Da Mitsubishi Galant ble lansert i ny drakt våren 1997, var vi litt forbauset over at den japanske produsenten ikke hadde tatt i litt kraftigere når det gjaldt både den utvendige og innvendige formgivingen når det likevel var snakk om en nykonstruksjon, ikke bare en ansiktsløfting. Den gang skrev vi: "Dashbordet er ikke særlig spennende, det er funksjonelt, lettbetjent og logisk bygget opp – og det er selvfølgelig det viktigste – men det er svært så tradisjonelt ".
I løpet av halvannet år har det inntrykket bare forsterket seg, spesielt i lys av at mange konkurrenter i mellomtiden har lagt vekt på å lokke kundene nettopp ved hjelp av et mer spennende og tiltrekkende interiør. Faller imidlertid valget ditt på den 140.000 kroner dyrere 2,5-liters V6-utgaven, blir interiøret livet opp av sterkere fargekontraster i form av skinnseter og treimitasjon på midtkonsollen.
Nå er det selvfølgelig ikke alle som synes at interiøret i en bil er så mye å mase om bare det gjør jobben sin, nemlig å sørge for at sjåfør og eventuelle passasjerer finner seg til rette og har de nødvendige brytere, hendler og instrumenter innen rekkevidde. På dette området er det ingen ting å utsette på Galant. Den kan slik sett sies å være en bil midt i blinken for personer som søker det anonyme fremfor det prangende – det gjelder så vel bilens eksteriør som interiør.
Rommelig
Førersetet er akkurat passe fast etter min smak, det har rikelig reguleringsmonn i alle retninger, noe som bidrar til god lårstøtte, men sidestøtten i ryggen kunne vært bedre. Rattet kan reguleres i høyden for å sikre en behagelig armstilling og ikke minst fri sikt til instrumentene. Det er god takhøyde, både foran og bak. I baksetet er det også rimelig god bredde til tre voksne, men her savner vi hodestøtte på midtplassen.
Sidekollisjonsputer er fast del av inventaret ved siden av de vanlige to kollisjonsputene foran. En smart detalj finner vi i det lille "trauet" mellom forsetene, hvor der er lagt inn lys slik at det er enkelt å finne mynter eller andre småting i mørket.
Subjektivt vurdert er det et relativt høyt lydnivå i Galant, fra både motor- og hjulstøy, men øret blir lurt. Fasiten, i form av støymåleren, sier nemlig at det er et moderat støynivå her. Både ved normal landeveiskjøring og under akselerasjon ligger Galant på de samme desibel-verdier som flere konkurrenter, så det er nok sammensetningen av frekvensene, lydbildet, som oppfattes noe negativt av vårt øre.
Harmonisk motor
To-literen er på sitt beste når den får turtall å jobbe med. Ikke slik å forstå at du ikke kan ligge i 70-80 km/t uten å geare ned fra femtegear, men vil du ha skikkelig snert ut fra akselerasjonsfelt og 70-soner, må du bruke gearspaken. Apropos gear; dagens Galant-modell har et presist gearskift som føles langt mer robust enn på den forrige modellen.
Galanten er typisk japansk i den forstand at den er lettkjørt med en presis og lett styring, men styringen er såpass lett at vi savner litt av kontakten med forhjulene. Det går altså ut over styrefølelsen. Bilen er forsynt med forholdsvis myk fjæring. Kommer du for fort over skarpe ujevnheter, for eksempel fartsdempere og skarpe telehiv, kan hele fjæringsveien bli brukt opp. Ved rask kjøring på svingete vei kan den myke fjæringen påvirke stabiliteten litt. Bremsene er imidlertid meget effektive og lette å dosere.
Sammenlignet med naturlige konkurrenter, er Galanten langt fra den dyreste. Prisen må også ses i lys av at utstyrsmenyen er rikholdig og at Mitsubishi holder seg brukbart i pris som brukt. Det bør heller ikke glemmes at Mitsubishi tilbyr fem års garanti forutsatt at du holder deg under en gjennomsnittlig kjørelengde på 20.000 km i året.
MITSUBISHI GALANT 2.0 GLX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Innsprøyting. 1.997 ccm. 100 kW (136 hk) v/6.000 o/min. 178 Nm v/4.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS.
Dekk: Bridgestone Potenza 195/65VR14.
Mål: Lengde: 463,0 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 263,5 cm. Sporvidde f/b: 151,0/150,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.335 kg. Tillatt totalvekt: 1.775 kg.
Volum: Bagasjerom: 470 liter (VDA). Tank: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 10,0 sek.
Toppfart: 210 km/t
Forbruk by: 1,15 l/mil
Forbruk landevei: 0,64 l/mil
Forbruk snitt: 0,83 l/mil
Pris: kr 272.900,-