-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Galant 2.5 V6-24V
Søker du storbilfølelse i et kompakt format, er Galant 2.5 V6 et alternativ det er verdt å titte nærmere på, først og fremst på grunn av den smidige sekseren.
Først publisert i BIL 12 - 1999.
Galant 2.5 V6 gir til tross for skinninteriør et nøktern førsteinntrykk. Designmessig står den trygt, akkurat passe aggressiv og konservativ til at den ikke støter noen fra seg. Interiøret gjenspeiler Galants ytre. Trygge og funksjonelle løsninger dominerer. Skinninteriøret makter ikke å gi den rette luksusfølelsen, og det er først når du fyrer opp V-sekseren at Galanten avslører sitt rette jeg.
Den viktigste bidragsyteren på komfortsiden finner vi nemlig under panseret. Her skjuler Mitsubishi en arbeidsvillig og sterk 2,5-liters V-sekser. Effektuttaket er relativt beskjedent, men 163 hk kombinert med en dreiemomentkurve som er tett oppunder 200 Nm fra 2.500 o/min og er på topp ved 4.500, gjør at V-sekseren har et saftig fraspark. Det hjelper at Galanten ikke er noen tungvekter. Den er faktisk 210 kg lettere enn Alfa 166.
Sterk og villig sekser
Motoren har et potent snerr når du åpner gasspjeldet for full gjennomstrømming. Selv om akstiden fra 0 til 100 km/t ikke er blant de aller raskeste, er 9,6 sekunder raskt nok. I mellomregisteret har motoren et fraspark som det står respekt av, og dette blir understreket av en automatkasse som sjalter kjapt og som er lett å styre med gasspedalen. Vil du virkelig føle motorens potensiale, er andre- og tredjegear å anbefale. Her viser motoren virkelig styrke.
Selv om automatkassen til en viss grad tilpasser seg sjåførens kjørestil, er det på svingete vei kombinert med engasjert kjøring befriende å kunne sjalte manuelt. Dytt gearspaken til høyre og du er i det sekvensielle "Sport Mode". Trykker du gearspaken forover sjalter du opp, bakover sjalter ned. Enklere kan det ikke gjøres. Koordinerer du dette med gassen, vil du kunne sjalte så mykt at eventuelle passasjerer ikke vil merke det.
Kjøremaskin
Galant 2,5 V6 er lettkjørt og føles lett på veiene. Fjæringskomforten er god. Spesielt mindre ujevnheter og vibrasjoner fra veien dempes godt, men også over de store ujevnhetene er stabiliteten og komforten god. 195/65-dekkene er litt veike når en går litt hardt på i svinger, og 205 eller 215 brede dekk ville nok gitt litt sportsligere egenskaper for den som ønsker det. Kjøreegenskapene er det nemlig ikke noe i veien med. For den som vil tilbringe kvalitetstid på veien, er Galant midt i blinken.
Passe motor, god komfort og tillitvekkende kjøreegenskaper og høyt utstyrsnivå gjør at prisen, som ligger i underkant av 430.000 kroner, kan forsvares. 5 års garanti og fri service ligger også innbakt i prisen og gir Galant-kjøpet en trygghet få andre biler i denne klassen kan by på.
Mitsubishi Galant 2.5 V6-24:
Motor: 6-sylindret V-motor med en overliggende kamaksel pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 2.498 ccm. Boring og slaglengde: 81,0 x 80,8 mm. Effekt: 120 kW (163 hk) v/5.750 o/min. Dreiemoment: 223 Nm v/4.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 195/65VR15.
Mål: Lengde: 463,0 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 263,5 cm. Sporvidde f/b: 151,0/150,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1.385 kg. Tillatt totalvekt: 1.805 kg. Maks vogntogvekt: 3.380 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 420 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 9,6 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,35 l/mil
Forbruk landevei: 0,73 l/mil
Forbruk snitt: 0,95 l/mil
Pris: fra kr. 427.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.