-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Lanserer ny modell:
Mangfold hos Zeekr
Det begynner snart å bli litt krevende å følge med på modelltilbudet fra Zeekr. Den siste ser virkelig spennende ut.
La oss repetere: Zeekr er et av Geelys tre Gøteborg-merker. De som snubler i beina på hverandre fordi det ikke er lett for en enkel kunde å se forskjell på Volvo, Polestar og – nå – Zeekr som kan feire tre (3!) års jubileum i år.
Volvo kjenner vi. Polestar har vi etter hvert også begynt å bli kjent med, men Zeekr?
Det er for lengst kjent at de skal åpne i Norge og det ble hentet en Launch Manager fra en av Møller-importørene. Men bortsett fra en opptreden på elbilutstillingen på Lillestrøm for en måneds tid siden har vi ikke sett noe mer.
Og det lille vi har oppfattet av rekrutteringsinnsatsen her hjemme tyder på at tempoplanen er forholdsvis modifisert.
Viser muskler
Nå skal de i hvert fall vise litt muskler på hjemmebane. I tillegg til en butikk i Stockholm skal de åpne to pop up butikker – for en veldig begrenset tidsperiode – i Gøteborg og Malmø.
De presiserer at den i Gøteborg burde være av interesse for «buyers from southern Norway» - jeg går ut fra at de mener Østlandsområdet?
I Sverige (og Nederland) selges foreløpig to modeller: X og 001. X er det de kaller en by-SUV, 275 cm. akselavstand og 443 cm lang.
001 er – sier de – en Shooting brake. En attraktiv fem-dørs, fem meter lang på tre meters akselavstand. Kjente Geely-type tekniske spesifikasjoner rundt baut.
På hjemmemarkedet (altså i Kina!) har de også hatt en ganske stor SUV, nesten en Hongqi-junior, siden julen 2022, uten forsøk på å eksportere den.
Til sammen solgte disse tre modellene 117.700 biler i fjor – 35. plass på registreringsstatistikken.
Bestselger på kort tid
Hjemme i Kina slo de imidlertid til med sin 007 rett før jul. En veldig interessant bil, og på tross av modellbetegnelsen – litt mindre enn 001. Rett i strupen på Model 3 og med markedets raskeste lading: 610 km. rekkevidde på et kvarter.
Den ble Zeekrs absolutte bestselger den første måneden den var i fullt salg.
Men ikke før har de fått levert ut de første 10.000 så har de vært innom industridepartementet og vist den neste modellen de søker om produksjonstillatelse for.
Nå har vi bare sett bildene som Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) sender ut i forbindelse med lisens-arbeidet slik at jeg kommer kanskje til å angre på dette: Men Mix, som er modellnavnet, ser virkelig annerledes ut.
Jeg mener egentlig moderne, i den forstand at det ser ut som designerne (i Gøteborg) har begynt å tenke logisk og plassert innbyggerne i et rasjonelt hylster.
Vi er på en måte tilbake til den gamle loffen, den med litt krumming foran og bak og med store sideflater som også har svake kurver. Men alle avvik er minimale, bare nok til å skape karakter. Resultatet: sannsynligvis enkel inn- og utgang og god og komfortabel plass inni.
Vi er med andre ord tilbake til MPV-alderen – hva var det egentlig som var så galt med den?

Logisk og rasjonell
Denne har en akselavstand så vidt over den til 001, men med 469 cm er den 30 cm. kortere og en halv meter kortere enn 009. 310 kW motoren er den samme som i 007, og det er ikke nevnt et ord om firehjulsdrift.
På bildene ser vi ikke antydninger av dørhåndtak, og det er ting som tyder på at selene er festet til setene og ikke til rammen.
Vi får sikkert vite mer, men det mest interessante er egentlig at etter at Apple plutselig ditchet bilprosjektet sitt har det dukket opp antydninger om hvordan den bilen kanskje skulle sett ut. Her har Zeekr og Apple tilsynelatende tenkt forbausende likt.
Skjønt, forbausende. Dette er jo virkelig en logisk og rasjonell fasong for en bil.