Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève
Carlsson i Genève

Carlsson med racerbil

Forskjellen på Carlsson og Brabus er først og fremst at Brabus aldri har oppført seg rampete, så de får fremdeles beholde stjernen midt i fleisen.

Publisert Sist oppdatert

Jeg vet ikke når det var Carlsson trådte feil, men på alle deres Mercedes-baserte produkter – og dem er det mange av – er stjerna erstattet av en medaljong-lignende sak med en slag pegasus i tykk strek.

Men det er også noe annet enn rampegutt-preget som gjør at jeg foretrekker Carlsson for Brabus. Skal du til Brabus er du i tjukkeste Ruhr-området, rett nord for Essen, mens Carlsson holder til i Saar-strøket, bare et par mil unna grensen til Frankrike.

Bilene er ganske morsomme også.

For eksempel tok de en CLS63 og bygget den om til det de kaller CK63 RSR. Om navnet høres potent ut så er innholdet det også.

700 hester, 1000 Nm (som stoppes elektronisk) og klokket inn på 340 km/t. 11,6 til 200, og dersom du synes 100 km/t er et greit mål å trekke pusten på, så når du den allerede etter 3,9 sekunder. (Du har ikke glemt at vi snakker en komfortabel 4-seter her?)

Bilen debuterte i Genève der vi kunne studere alle karosserimodifikasjonene og vi kunne ane alt som var gjort med chassiset. 13,3 meterpersekunniaen er forresten en minst like imponerende verdi som 3,9 sekunder til 100, dersom du vet litt om bremser.

Poenget er at det er skikkelige ingeniører som jobber hos Carlsson og nå skal de vise det, der det virkelig kan måles. De har bygget racerbil som er påmeldt i en rekke europeiske bakkeløp utover sommeren.

Basis er en SLK som i serieversjon veier minst 1360 kg. I Carlsson-utførelsen, blant annet med karosseri bygget opp av karbonfiber, veier det hele 780 kg!

Nye aerodynamiske hjelpemidler gir et fantastisk marktrykk, får vi vite – det hele er testet ut i vindtunnel. Og det skal fremføres ved hjelp av 610 hester fra en 3,4-liters V-åtter – som heller ikke veier mye: 120 kg. Hewland sørger for kraftoverføringen via manualkommanderte utvekslinger.

Motoren er forresten egentlig en Le Mans P1-motor som stammer helt fra 2008. Sikker som banken og bygget opp av engelske Judd. Derfor heter hele prosjektet Carlsson SLK 340 Judd.

Konkurranseopphengning fra KW skal holde BBS racing hjulene (10 x 18 foran, 13 x 18 bak med Avon på) på landjorda.

1800 timer har vært brukt på utviklingen av denne modellen som skal driftes av sveitsiske Meisel Motorsport – som har knekt en og annen bakkerekord i sin tid.

Det hyggelige er at selv om dette nå er blitt en ekstrem racerbil med en skikkelig spoiler bak der, har det ikke gått ut over alt det som er bra med SLK-designen.

Egentlig hadde bilen fortjent å ha en stjerne foran. Eller – ta det den andre veien – egentlig hadde stjernen fortjent å ha en slik bil bak seg.

At de også viste en spesial-Smart, med en uniform tilsvarende SLK 340-bilen, ble dermed bare en dårlig vits. Hva poenget er med et karosseri-kit, senket fjæring (er ikke denne komfortabelløs nok i standard?) sports eksos-låt og en motor som er jazzet opp fra 84 til 112 hester, er ikke lett å forstå.

Kanskje, dersom man hadde bygget den om til et fullstendig manisk AD/HD fenomen. Men nei – toppfarten bremses elektronisk på 155 km/t. Den vanlige byr på 145!

Smart Race Edition kaller de denne. Nei takk, svarer jeg.

Powered by Labrador CMS