-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mye action hos Pininfarina
Vi må kunne slå fast at Pininfarina har kommet seg opp av sumpen. To nye bil-kontrakter har de fått. Resultatene kommer til Genève.
Det var åpenbart at Pininfarina kunne ende opp i den samme blindveien som Bertone forsvant på. Så dukket Mahindra opp, kjøpte seg inn, lovte investeringer – og plutselig skjedde det ting igjen.
I Genève kommer Torino-selskapet til å vise en superbil fra Fittipaldi og en luksus-limo fra et Hong Kong firma som til nå bare er kjent for sine avansert-drift busser.
Med andre ord, ikke bare fortsetter Pininfarina sin eminente design-historie, de har begynt å selge seg inn igjen og ikke bare vente på oppdrag fra eieren. Det er lovende.
Det er ikke mye vi vet foreløpig, og Pininfarina har alltid vært flinke til å holde lokket på plass, helt frem til avdukingen uttpå tirsdagen.
HK (eller Hybrid Kinetic) Group som den nye kinesiske oppdragsgiveren heter, forteller at den nye kontrakten er verdt 68 millioner dollar (US går jeg ut fra).
Oppgaven går på å designe (det er det vi skal se i Genève) en luksus-sedan, gjøre en skikkelig ingeniørjobb på den, ta utviklingsjobben og så utføre en virtuell og virkelig validering av bilen for å få den klar for produksjon.
Hele prosjektet skal ta 46 måneder og altså lede frem til en gryteklar konstruksjon.
Hvordan den skal fremdrives har ikke de impliserte sagt noe om. Man bruker uttrykk som «new energy propulsion», og på hjemmesiden til HKG står det noe om Extended Range Car.
Uansett – bilen er nesten fire år unna, så vi får nok vite det før vi bestemmer oss for å kjøpe den.
Legende
Den andre bilen blir nok litt mer fyr&flamme.
Fittipaldi Automotive, under ledelse av Emerson Fittipaldi, har bygget biler før. Men det var enseters racerbiler.
Han har vært F1verdensmester både med Lotus og McLaren, men så flyttet han til brorens eget team, med hjemmebygde biler, i 1976 – og etter det ble det ikke mer suksess i Grand Prix racing.
Men han klarte jommen å bli amerikansk CART-mester i 1989 og vant Indy 500 både i 1989 og 1993 – siste gang var han 47 år gammel.
Og så har altså denne 70-åringen banket på døren til Pininfarina og bedt dem bli med på et superbileventyr.
Supersportsbil
Hva vi vet er at han skal bygge en Fittipaldi-superbil «der all min erfaring fra banekjøring skal brukes for å skape en helt ny opplevelse som vil øke kjøreopplevelsen for alle superbilentusiaster i hele verden»... ikke mindre.
Litt mer konkret: Den skal hete EF7, bli superlettvekt (det må vel bety under 1000 kg), den skal få en normalpustet V8-motor på rundt 600 hk – og vi har sett antydninger av hekkspoileren.
Dessuten vet vi at alt utviklingsarbeidet er gjort av tyske HWA, et 20 år gammelt selskap som ble etablert som en spin-off fra AMG. DTM-engasjementet til Mercedes håndteres for eksempel av HWA – så vi kan vel gjette hvor denne V-åtteren kommer fra.
Som sagt, resten vil bli kjent tirsdag – men du kan jo korte ned ventetiden litt med å se på Jon Herwig Carlsens NRK-intervju med Emerson Fittipaldi – nybakt verdensmester. Om ikke annet så ser du hvordan fantastisk TV-stoff for de bilsportinteresserte så ut som den gangen.