-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nok en kompakt Mercedes
Vi får stadig stifte bekjentskap med nye Mercedes-varianter, men dette er en kjenning, som snart skal gjennom et generasjonsskifte.
Jeg har mistet oversikten på hvor mange modeller som bygges på MFA-plattformen, men ifølge Mercedes utgjør disse rundt 25 prosent av totalsalget. Det dukker stadig opp nye tilskudd til familien, foreløpig sist ut er vel A-Klasse sedan og 7-seteren GLB.
Men bilen på bildene er ikke et nytt tilskudd – kompakt-SUV-en GLA debuterte på Genève-utstillingen i 2014 og er en populær modell i Norge. Her er det ifølge OFV registrert nesten 3000 nye GLA gjennom årene, hvorav drøyt halvparten de to første årene.
Dagens modell er mer å regne som en høyreist A-Klasse enn som en SUV, men dette ser ut til å endre seg i forbindelse med generasjonsskiftet. Modellen på bildene har høyere bakkeklaring, om enn ikke på langt nær så høy som nylig lanserte GLB.
Neste generasjon GLA får et helt nytt designuttrykk enn dagens modell som jo bærer preg av å trekke på årene. Testmodellen er utstyrt med 19-tommers felger i helt ny design.
I motsetning til høyreiste GLB har neste generasjon GLA mer dynamiske former og et tak som skrår tydelig i bakkant.
Du får neppe se bilen umaskert før ved disse tider neste år, slik at den kommer på markedet som 2021-modell.
Regn med et godt utvalg av bensin- og dieselmotorer, og se ikke bort fra at den også kommer som ren elbil. Det er allerede kjent at GLB kommer i elutgave som EQB.
Mest typiske konkurrenter til GLA er Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40, og du ser av tabellen under hvor GLA kommer til kort i forhold til disse – primært i høyde og innvendig plass, inkludert bagasjerom.
Modell | Lengde | Bredde | Høyde | Akselavst. | Bagasje |
Audi Q3 | 448 | 184 | 158 | 268 | 530 |
BMW X1 | 443 | 182 | 159 | 267 | 505 |
Volvo XC40 | 442 | 186 | 165 | 270 | 460 |
Mercedes GLA | 442 | 180 | 149 | 269 | 421 |