-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Nok en kompakt Mercedes
Vi får stadig stifte bekjentskap med nye Mercedes-varianter, men dette er en kjenning, som snart skal gjennom et generasjonsskifte.
Jeg har mistet oversikten på hvor mange modeller som bygges på MFA-plattformen, men ifølge Mercedes utgjør disse rundt 25 prosent av totalsalget. Det dukker stadig opp nye tilskudd til familien, foreløpig sist ut er vel A-Klasse sedan og 7-seteren GLB.
Men bilen på bildene er ikke et nytt tilskudd – kompakt-SUV-en GLA debuterte på Genève-utstillingen i 2014 og er en populær modell i Norge. Her er det ifølge OFV registrert nesten 3000 nye GLA gjennom årene, hvorav drøyt halvparten de to første årene.
Dagens modell er mer å regne som en høyreist A-Klasse enn som en SUV, men dette ser ut til å endre seg i forbindelse med generasjonsskiftet. Modellen på bildene har høyere bakkeklaring, om enn ikke på langt nær så høy som nylig lanserte GLB.
Neste generasjon GLA får et helt nytt designuttrykk enn dagens modell som jo bærer preg av å trekke på årene. Testmodellen er utstyrt med 19-tommers felger i helt ny design.
I motsetning til høyreiste GLB har neste generasjon GLA mer dynamiske former og et tak som skrår tydelig i bakkant.
Du får neppe se bilen umaskert før ved disse tider neste år, slik at den kommer på markedet som 2021-modell.
Regn med et godt utvalg av bensin- og dieselmotorer, og se ikke bort fra at den også kommer som ren elbil. Det er allerede kjent at GLB kommer i elutgave som EQB.
Mest typiske konkurrenter til GLA er Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40, og du ser av tabellen under hvor GLA kommer til kort i forhold til disse – primært i høyde og innvendig plass, inkludert bagasjerom.
Modell | Lengde | Bredde | Høyde | Akselavst. | Bagasje |
Audi Q3 | 448 | 184 | 158 | 268 | 530 |
BMW X1 | 443 | 182 | 159 | 267 | 505 |
Volvo XC40 | 442 | 186 | 165 | 270 | 460 |
Mercedes GLA | 442 | 180 | 149 | 269 | 421 |