2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic
2016 Mercedes-AMG GLC 43 4Matic

Kraft-SUV fra Mercedes

For første gang fikler AMG med GLC-klassen, og viser sin GLC 43. Men det sies at det er mer i vente.

Publisert

AMG har virkelig spredt sine vinger de siste årene. Med AMG-versjoner av alt fra A-klasse til G-Wagen har de en finger med i spillet på de aller fleste modellene til Mercedes.

Men GLK fikk aldri noen Affalterbach-overhaling. Det retter AMG opp med nye GLC 43.

Akkurat som C-klasse – bilen GLC deler plattform med – er dette en slags "mild" AMG. Med 367 hestekrefter fra en biturbo-V6 er det absolutt krefter til stede, men det ryktes at en GLC 63 er på vei.

Da snakker vi 510 hester i S-versjon.

Det fulle navnet på den nye modellen er Mercedes-AMG GLC 43 4Matic. Litt av en munnfull, men det tåler vi.

Mercedes har jo som kjent droppet Benz-navnet fra AMG-versjonene.

4Matic indikerer selvsagt at bilen har firehjulsdrift. Det er jo ikke første gang AMG driver med firehjulsdrift, og en GLC "må" jo nesten ha det.

Men siden dette er en AMG, er naturligvis kraften fordelt mest mulig bakover; 31:69 er forholdet på momentdistribusjonen foran:bak.

GLC er den eneste bilen i sin klasse som kan tilbys med luftfjæring, og også AMG GLC 43 byr på dette. Det gir et bredt spekter av kjøreegenskaper. I Comfort tipper jeg det er veldig levelig dag-til-dag – men i Sport+ blir det nok stivt og moro.

Automatgirkasse er standard, og eneste mulighet – men den kan manuelt overstyres. Ni trinn er til disposisjon, men basert på erfaringer med AMG-modeller ellers kan det være like moro å overlate kontrollen til automatikken.

Hvorfor Mercedes velger å løfte frem at kjørecomputeren i instrumenthuset har en øko-funksjon som "støtter en drivstoffbesparende kjørestil" fatter jeg ikke – men Mercedes glemmer heldigvis heller ikke å nevne at bremsene er oppgradert (360 mm diameter, fire stempler foran) og drivverket tunet for maks gassrespons.

Ellers er bilen pepret med små detaljer som skal hinte om hva som bor i bilen. Motordeksel, interiørdetaljer, eksoshaler … Alt smelter sammen til en sportslig, men ikke over-the-top SUV.

Vi gleder oss i hvert fall til et første møte med AMG-GLC-en.

Powered by Labrador CMS