-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny 3-mils Golf
Når den gjerrigste utgaven av Golf lanseres i ny innpakning, kan den med stolthet kalle seg 3-mils-Golfen.
Tre mil på en liter bør være innenfor rekkevidde for de som klarer å kjøre som om de har et egg mellom foten og gasspedalen .
Nye Golf TDI BlueMotion har nemlig et oppgitt snittforbruk på 0,32 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.
Dermed skal det rent teoretisk være mulig å forflytte seg 150 mil ved hjelp av innholdet i en 50-liters dieseltank.
Aerodynamisk
BlueMotion-modellen har en rekke aerodynamiske modifiseringer, noe som gir er Cd-verdi på lave 0,27. Den har 15 mm lavere bakkeklaring, en spesiell takspoiler, grill som er nesten stengt fra utsiden, delvis tette ventiler i støtfangeren, optimalisert kjøling og spesielle paneler i gulvet.
Vekten er redusert med 49 kg fra forgjengeren, og selvsagt er alle de tiltak som gjelder nye Golf på plass, som Stop/Start og regenerering av bremsekraft. Videre er motoren optimalisert for minst mulig friksjon, og 6-trinns girkassen gjør bilen ekstra «langbent» i de høyeste girene.
Stadige fremskritt
Det har skjedd ganske mye siden den første Golf BlueMotion kom på markedet i 2007. Den vakte i sin tid oppsikt med et snittforbruk på bare 0,45 l/mil, tilsvarende CO2-utslipp på 119 gram per kilometer.
Da andre generasjon Golf BlueMotion ble lansert i 2009 var forbruket sunket til 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på magiske 99 g/km. Og nå synker altså forbruket med ytterligere 15 % (0,06 l/mil) mens CO2-utslippet ramler 14 prosent.
Ingen sinke
Men selv om Golf BlueMotion er så effektiv at den havner i miljøklasse A+, vil nok ytelsene overraske mange i positiv retning. Ta for eksempel akselerasjonen fra 80 til 120 km/t som er vanlig i forbikjøringssituasjoner – den går unna på ni sekunder.
Fra stillestående til 100 km/t trenger bilen 10,5 sekunder, og den har en oppgitt toppfart på 200 km/t.
Den nye motoren i Golf BlueMotion har betegnelse EA 288 og er en 1,6-liters turbo med direkteinnsprøyting og fire ventiler per sylinder.
Den yter 110 hestekrefter i området 3200 til 4000 omdreininger og har et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter fra 1500 til 3000 omdreininger.
Mens Golf BlueMotion tidligere kun har vært levert i ett utstyrsnivå, kan man nå velge mellom to kjente VW-nivåer, Trendline og Comfortline.