-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Golf GTI i en liten eske
Hvis Golf GT er en slags Golf GTI light, er Polo GTI kanskje samme bil i miniversjon?


Volkswagen Polo GTI
Først publisert i BIL 11 - 2006.
Hvis du ser etter en liten men sportslig bil begynner det å bli en del modeller å velge blant. Ford Fiesta ST, Mitsubishi Colt CZT, Skoda Fabia RS og Mini Cooper S er noen av konkurrentene den nye Polo GTI må valse opp med. De fleste i dette smale segmentet har preg av å være små og enkle konstruksjoner som har fått sprek motor, stivere hjuloppheng, sporty detaljer utvendig og innvendig, og en prislapp nesten på høyde med klassen over.
På Polo GTI er grillen kopiert fra Golf GTI med sort netting og rød stripe, taket innvendig er sort, på det tykke rattet og andre steder er det røde sømmer, og setetrekket er som i første generasjon Golf GTI – skotskrutet. Lyden fra den turbomatede motoren er passe røff, eksoslyden enda bedre. Man blir virkelig pirret til å boltre seg med stadige gearskift og tung gassfot på svingete veier.
Når man nærmer seg grensen for hva den er god for forsvinner moroa litt – den har for dårlige bremser, og blir litt uryddig når den må takle krappe svinger med dårlig asfalt. I vanlig bruk blir den stive fjæringen litt slitsom, og det heftige lydbildet likeså.
Med nye Polo GTI har Volkswagen gjort det meste riktig – den ser definitivt sporty og frekk ut, den har tilstrekkelig med krefter og ikke minst den rette lyden, og den gjør ikke skam på GTI-navnet. Men den har et problem: Golf GT. For mens Polo er en liten bil med ganske ordinært hjuloppheng og få finesser, er storebror Golf en langt mer avansert konstruksjon med multilink bakhjulsoppheng og gjennomgående høy kvalitetsfølelse. Med TSI-motoren koster Golf GT kun 15.000 kroner mer enn Polo GTI, selv med 20 hk mer. Mindre bensin bruker den også.
Kort om bilen:
Volkswagen Polo GTI
Pris: kr. 276.620
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1781 ccm 110 kW (150 hk) v/5800 o/min 220 Nm v/1950-4500 o/min
LxBxH: 391,5 x 165 x 146 cm
Egenvekt m/fører: 1164 kg
Tillatt totalvekt: 1700 kg
Dekk: 205/45R16
Bagasjerom: 270 liter (VDA)
Tankvolum: 45 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 216 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,78 l/mil
CO2-utslipp: 187 g/km