Gordon Murray med sin nye T.33 Spider

Lanserer T.33 Spider

Murray følger fast oppskrift

Det var helt klart at denne måtte kommer. Vi ser det hos alle. Bygge en superbil i begrenset opplag. Bli utsolgt, vent i seks måneder, og så kapper vi taket av på en ny – begrenset – serie. Her er Gordon Murrays T.33 Spider.

Med sin T.50 har riktignok Murray gått en annen vei. I stedet for å kutte taket av den har han bygget den om til en av de villeste bilene noensinne.

En ren baneversjon av noe som allerede var ganske hinsides. 25 eksemplarer. Og navnet sier selvfølgelig sitt – bilen er oppkalt etter F1-helten Niki Lauda.

En opplagt fellesnevner på Lauda, Murray og bilen: absolutt no bullshit. Vi kan regne med at det samme gjelder kundene – jeg skulle tro at en formiddag på plenen med T.50 Niki Lauda Owner’s Club vil bli ganske interessant.

Utsolgt før produksjonsstart

Fullt så eksklusiv blir ikke klubbmøtene for T.33-eierne.

Bilen ble vist for 13 måneder siden, skulle bygges i 100 eksemplarer og var utsolgt før den ble født.

Det er vel ikke sikkert at Spider var like utsolgt med en gang, i hvert fall forteller pressemeldingen at nå åpnes ordrebøkene for debutanten. Siden det er et par dager siden, går jeg ut fra at de er låst igjen nå. Vi vet riktignok ikke prisen, men den lukkede kostet £ 1,37 mill, så vi kan vel regne med at Spideren vil bli liggende rett på syd-siden av 2 mill.

Cosworth V12

Samme motor som i den lukkede. 3,9 liter fordelt på 12 sylindre, det hele utviklet og bygget av Cosworth. 609 hk og 451 Nm – det meste kan du hente allerede fra 2.500 omdreininger. Motoren veier bare 178 kg og den når et femsifret turtall uten å bli kortpustet.

Så sier det også litt om kundene at så få av de som meldte seg i første omgang ønsket to-pedal-bil med robotisert girkasse, så man droppet utviklingen av en slik. Denne bilen leveres bare med en seks trinns manuell kasse.

(saken fortsetter)

Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider

I den opprinnelige konstruksjonen tok konstruktørene hensyn til at den også ville komme uten tak som stivet av det hele, så Spidere blir bare 18 kg tyngre enn bilens opprinnelige 1090 kg.

Bortsett fra taket, som består av to plater som klipses på plass, eller legges under panseret og derved tar opp mesteparten av den bagasjeplassen, er bilen nesten uendret i forhold til førsteutgaven. Men det finnes lagringsmuligheter innendørs også. Helt ute på siden foran bakhjulene, er det to rom på til sammen 180 liter.

Slankekur

Det bekrefter igjen en klar observasjon. Den gangen det var snakk om The Grand Tour – overklassens obligatoriske reise gjennom Frankrike til Italia og hjem igjen, var alle de reisende rike, tjukke og hadde mye bagasje. I dag er de som virkelig praktiserer Gran Turismo rike, slanke og har nesten ikke bagasje.

Nå er de første T.50 snart klare til levering. De og Niki Lauda-versjonene skal bygges i bestillingsrekkefølge på fabrikken i Dunsfold.

T.33 skal bygges på en ny linje som for tiden fullføres på et annet anlegg i Windlesham. Produksjonen kommer i gang neste år, og når de første 100 med tak er fullført kommer turen til de 100 choppede versjonene.

Mer på trappene

Men Gordon Murray har mer enn antydet at etter den, kanskje i 2026 kan vi nok regne med 100 bad ass utgaver. Sannsynligvis med en villere aero som dobler marktrykket og krever stivere opphengning. Greit for banekjøring eller trans-kontinent-turer.

Men han gir seg ikke der.

Ved Spider-lanseringen fortalte Gordon Murray at i stedet for å bygge en hybrid som Project Three, ville den kanskje bli prosjekt fire.

Nå som EU plutselig hadde bråsnudd og åpnet for forbrenningsmotorer fra fabrikker som jobbet i liten skala eller som brant såkalt E-Fuel, brennevin for eksempel, ville kanskje enda en versjon med den rene forbrenningsmotoren kunne bli Project Three.

Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Gordon Murray Automotive T.33 Spider
Powered by Labrador CMS