-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Den mest populære varianten for Norge, Ioniq Electric, er sist ut i rekken. Først kommer hybrid-utgavene med og uten plugg.
Ioniq var ifølge OFV den trettende mest solgte bilmodellen totalt i 2018, og nummer ti blant elbilene.
Fullt tilkoblede tjenester med Hyundai Bluelink-teknologi er blant nyhetene, noe som betyr støtte for telemetri og automatisk nødanrop med e-Call.
Hyundai SmartSense sørger for aktiv sikkerhet og førerassistanse, mens justerbart regenerativ bremsing og moderne infotainment-system med 10,25-tommers skjerm er andre nyheter. Enheten støtter selvsagt Apple CarPlay og Android Auto.
Dashbord og instrumentpanel er også nytt – sistnevnte med høyoppløselig skjerm. I tillegg er det en del kosmetiske endringer i eksteriøret, inkludert lykter med ny LED-signatur foran og bak.
For den ladbare hybriden introduseres en ny «Green Zone»-kjøremodus, som automatisk endrer bilens kjøremodus slik at den i hovedsak går på strøm i stedet for å bruke bensinmotoren i lavutslippssoner.
Nye Ioniq henter også muligheten for en-pedals-kjøring, kjent fra KONA electric, med smart regenerering.
Bilen ventes til Europa i løpet av 2019. Salgsstart for hybrid og plug-in forventes å være på sensommeren, og da vil selvsagt og prisene være klare.
Siden lanseringen i 2016 er det solgt over 60.000 Ioniq, og som du ser av tabellen nedenfor er rundt ti prosent av disse havnet i Norge gjennom offisielle kanaler i tillegg til at det er bruktimportert nesten 1000 biler i samme periode.
Kilde: Opplsyningssrådet for Veitrafikken
2018 | 2017 | 2016 | SUM | ANDEL | |
El | 2523 | 1840 | 646 | 5009 | 81 % |
Hybrid | 53 | 240 | 217 | 510 | 8 % |
Plug-in | 395 | 291 | 0 | 686 | 11 % |
Total | 2971 | 2371 | 863 | 6205 | 100 % |