-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Den mest populære varianten for Norge, Ioniq Electric, er sist ut i rekken. Først kommer hybrid-utgavene med og uten plugg.
Ioniq var ifølge OFV den trettende mest solgte bilmodellen totalt i 2018, og nummer ti blant elbilene.
Fullt tilkoblede tjenester med Hyundai Bluelink-teknologi er blant nyhetene, noe som betyr støtte for telemetri og automatisk nødanrop med e-Call.
Hyundai SmartSense sørger for aktiv sikkerhet og førerassistanse, mens justerbart regenerativ bremsing og moderne infotainment-system med 10,25-tommers skjerm er andre nyheter. Enheten støtter selvsagt Apple CarPlay og Android Auto.
Dashbord og instrumentpanel er også nytt – sistnevnte med høyoppløselig skjerm. I tillegg er det en del kosmetiske endringer i eksteriøret, inkludert lykter med ny LED-signatur foran og bak.
For den ladbare hybriden introduseres en ny «Green Zone»-kjøremodus, som automatisk endrer bilens kjøremodus slik at den i hovedsak går på strøm i stedet for å bruke bensinmotoren i lavutslippssoner.
Nye Ioniq henter også muligheten for en-pedals-kjøring, kjent fra KONA electric, med smart regenerering.
Bilen ventes til Europa i løpet av 2019. Salgsstart for hybrid og plug-in forventes å være på sensommeren, og da vil selvsagt og prisene være klare.
Siden lanseringen i 2016 er det solgt over 60.000 Ioniq, og som du ser av tabellen nedenfor er rundt ti prosent av disse havnet i Norge gjennom offisielle kanaler i tillegg til at det er bruktimportert nesten 1000 biler i samme periode.
Kilde: Opplsyningssrådet for Veitrafikken
2018 | 2017 | 2016 | SUM | ANDEL | |
El | 2523 | 1840 | 646 | 5009 | 81 % |
Hybrid | 53 | 240 | 217 | 510 | 8 % |
Plug-in | 395 | 291 | 0 | 686 | 11 % |
Total | 2971 | 2371 | 863 | 6205 | 100 % |