Hyundai Trajet MPV

Med Trajet gjør den koreanske produsenten sin debut i klassen for 7-setere. God plass og en grei dieselmotor gir et positivt førsteinntrykk.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Trajet MPV
Hyundai Trajet MPV

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Det er ikke vanskelig å finne seg til rette og finne en god kjørestilling. Førersetet har høyderegulering, og begge forsetene er utstyrt med armlene. Hvor praktisk det er med armlene på førersetet, kan diskuteres. Som regel er det i veien for gearbevegelsen, men problemet er ikke verre enn at armlenet felles opp. Rattet har tiltfunksjon, men ingen regulering i lengderetning.

Trajet har et enkelt, ryddig og oversiktlig instrumentpanel. Foran passasjersetet er det to hanskerom, og foran gearspaken er det to flaskeholdere. Det er rom i alle fire dørene samt diverse smårom foran.

Alle fem baksetene, fordelt på tre seter på midtre rad og to bakerst, er separate seter som kan løftes ut. Ingen av dem kan skyves frem eller tilbake. Det er "flybord" på forseteryggene, ellers fungerer alle fem baksetene som bord med koppholdere når de legges fremover. Under den topphengslede bakluken er det full ståhøyde så sant du ikke er høyere enn 190 cm.

Det er besnærende å ha plass til syv personer, men glem ikke at det ofte er totalvekten som gir begrensningene. Når bilen er fylt opp med syv personer, hver med en gjennomsnittlig vekt på 75 kg, er det alt i alt lov å ta med 179 kg bagasje før grensen for tillatt totalvekt er sprengt.

God oversikt
På veien blir man fort vant til bilens vaggende bevegelser. Dette er fremtredende bare når man kommer fra mer stabile, mindre biler. Vaggingen blir også mindre når bilen er lastet med mer enn bare sjåføren. Fra sjåførens plass gir ikke Trajet inntrykk av å være stor, den er lettkjørt og gir god oversikt til alle kanter, og det er lett å anta hvor fronten og de fire hjørnene befinner seg.

Dieselmotoren av Common Railtypen er et positivt bekjentskap, ikke spesielt rask, men med absolutt akseptabelt bunndrag. 255 Newtonmeter ved 2000 o/min er nok til å holde marsjfarten opp bakkene selv om bilen er forholdsvis tung. Og så lenge turtallet ligger under 3000 o/min er det behagelig lavt støynivå fra motoren. Prisen på dieselmotoren kommer også gunstig ut sammenlignet med 2,7-liters bensinmotor – som har nesten samme dreiemoment. Hele 83.000 kroner er forskjellen, da er riktignok 2,7-literen kombinert med automatgear. Det billigste motoralternativet er en 2,0-liters bensinmotor som gir en startpris på 7-seteren på 340.000 kroner. Trajet tilfredsstiller kravene til varebil, og med grønne skilter starter prisene på 205.000 kroner.

HYUNDAI Trajet 2.0 CRDi:
Motor: 4-sylindret dieselmotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 17,7:1. Sylindervolum: 1991 ccm. Boring og slaglengde: 83,0 x 92,0 mm. Effekt: 82,5 kW (112 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 255 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 215/65R14.
Mål:
Lengde: 470,0 cm. Bredde: 184,0 cm. Høyde: 176,0 cm. Akselavstand: 283,0 cm. Sporvidde f/b: 156,5/156,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1881 kg. Tillatt totalvekt: 2510 kg. Maks vogntogvekt: 4010 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 523 liter (SAE).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100: 14,2 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,93 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,72 l/mil
Pris: kr. 366.950,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS