-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Mer praktisk - kommer i 2024
VW ID.7 som stasjonsvogn
VW ID.7 erstatter Passat i Norge, og den kommer – akkurat som familiebilen med 50-årig historie – også som stasjonsvogn med tilnavnet Tourer.
Passat var en av bærebjelkene i Volkswagens norske modellprogram, men ettersom VW fra nyttår kvitter deg med de fossile modellene for kun å satse batterielektrisk i Norge, kommer Tourer som et kjærkommet tillegg til Passat-erstatter ID.7.
For de siste årene Passat var i salg i Norge, var det bare som stasjonsvogn.
Foreløpig har Volkswagen kun offentliggjort et par lett kamuflerte bilder av bilen, men hvordan den kommer til å se ut når ved lansering i 2024, og noen måneder etter kombivarianten, er ikke vanskelig å se.
Kombiutgaven er straks på plass og leveringsklar fra 549.900 kroner som jubileumsmodell i og med at for Harald A. Møller feirer 75 år som VW-importør.
Tredje el-stasjonsvogn
VW ID.7 Tourer blir den tredje elektriske stasjonsvognen til Norge etter MG5 og Nio ET5 Touring.
Volkswagen har så langt ikke oppgitt konkrete mål på ID.7 Tourer, men med tanke på at kombiutgaven er bare fire centimeter fra fem meter, 17 cm lengre enn Passat, laster 545 liter bagasje med alle setene i bruk og hele 1.714 liter på nær to meter lastelengde når bakseteryggene legges ned, er det begrenset hvor mye større stasjonsvognen kan bli.
Målt mot ID.4 nærmer lengdeforskjellen seg innpå 40 centimeter.
Fordi kombiutgaven er så rommelig, tror importøren at salget mellom de to variantene vil fordele seg med 50 prosent på hver.
MEB i bunnen
Teknisk blir kombien og stasjonsvognen like, det vil si med MEB-lesten i bunnen. Ved oppstart leveres begge med 286 hk motor som driver bakhjulene. Energien kommer fra 77 kWt netto batteripakke og gir drøyt 600 km rekkevidde. Maksimal ladefart oppgis til 175 kW, men viktigere at batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent kapasitet på under halvtimen.
Senere vil trolig både større batteripakke, mer motorkraft og firehjulsdrift bli tilgjengelig.
Standardutstyret inkluderer 19 tommer lettmetallfelger, en ny 15 tommer stor infotainmentskjerm, adaptiv cruisecontrol, 3-soners Air Care klimakontroll, ID. Light, head-up display, ryggekamera og elektronisk justerbare luftdyser.
VW Passat kommer i 2024 i niende generasjon siden lanseringen i 1973, men bare som stasjonsvogn med bensin- og dieselmotorer samt som ladbar hybrid med rundt 100 km rekkevidde. De som ønsker seg en ny Passat på norske veier må ta den hjem selv.
