-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lexus IS 200 SportCross
Et drøyt år etter lanseringen av Lexus IS 300 SportCross kommer nå 200-modellene med den lille rekkesekseren.


Lexus IS 200 SportCross
Lexus IS 200 SportCross
Først publisert i BIL 12 - 2002.
IS 200 er ikke en undermotorisert bil, rekkesekseren har mer enn nok muskler til å gi et skikkelig sportslig inntrykk. Da vi kjørte IS 300 i Bil 11/2001, skrev vi at motoren har krefter så det holder, og at den – til tross for hele 214 hester – er en kultivert bil. Med IS 200 får du en bil som er kultivert også for lommeboka. Riktignok byr den på bare 155 hester, men det er nok til at den 1400 kilo tunge bilen kan skilte med mindre enn ti sekunder fra null til hundre. Motoren, en tradisjonell rekkesekser med aluminiumtopp og støpejernsblokk, er basert på Toyotas VVT-i-teknikk.
Forskjellen i ytelse mellom de to motorene er stor på papiret, men i praksis er forskjellen mindre –- så liten at vi synes det er vanskelig å forsvare prisforskjellen på hele 260.000 kroner mellom tre- og toliteren. Riktignok er 300-utgaven utstyrt med automatgear, mens IS 200 i første omgang bare leveres med manuell gearkasse, en meget presis og tettsteget sekstrinns kasse.
Stasjonsvognkrysning
Som navnet antyder er Sport-Cross en crossover– en krysning som skal kombinere stasjonsvognens plass med sedanens elegante linjer og sportslige kjøreegenskaper. Når det gjelder hjuloppheng og fjæring, har Lexusingeniørene lagt seg på en linje som skal tilfredsstille ønsker om både komfort og sportslighet, altså et kompromiss. Resultatet – basert på fjærben, spiralfjærer, stabilisatorstag og gassdempere både foran og bak – kjennes vellykket og komfortabel på god vei, men det skal ikke være så store tverrskjøter i veien før vi får et inntrykk av at hjulopphenget ikke er den mest elegante detaljen. Slag forplanter seg hørbart og merkbart til karosseriet og setene.
I formen er det bare bakparten som skiller SportCross fra sedanen, men det skiller 10,5 cm i lengden. Naturlig nok er det større overheng bak på SportCross enn på sedanen, men forskjellen er bare 6,5 cm. Noe overraskende har SportCross større overheng også foran, forskjellen her er 4 cm, men det skyldes ikke konstruksjonsendringer i bilen. Det kommer ganske enkelt av at støtfangerne er kraftigere. Den beskjedne forskjellen i overheng mellom sedan og stasjonsvogn tilsier også at bagasjeplassen bare er ubetydelig større i stasjonsvognen. Med bakseteryggene nedslått kan du imidlertid plusse på 220 liter, og da snakker vi om et ryddig og lettlastet bagasjerom.
Stasjonsvogn-bakparten gjør at vektfordelingen mellom for- og bakaksling forskyves en anelse i forhold til på sedanen. Mens 49 prosent av vekten hviler på bakhjulene her i SportCross, er tallet 48 prosent i sedanen – uten at det er mulig å kjenne dette under kjøringen annet enn hvis man går fra den ene bilen til den andre.
Instrumenteringen er originalt komponert, både på midtkonsollen og på panelet, men mye informasjon på små flater gjør at det til å begynne med virker litt rotete. Etter en kort tilvenning fungerer dette fint. Setene har god sidestøtte og lårstøtte, men korsryggstøtten kunne vært bedre. Skinnseter koster 25.000 kroner ekstra.
Helt ny IS vil komme i 2004/2005, og da er sannsynligvis også en dieselversjon klar.
LEXUS IS 200 SportCross:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10,1:1. Sylindervolum: 1988 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 85,0 mm. Effekt: 114 kW (155 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 195 Nm v/4600 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 450,5 cm. Bredde: 172,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Sporvidde f/b: 149,5/148,5 cm. Egenvekt: 1430 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 9,5 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,32 l/mil
Forbruk landevei: 0,78 l/mil
Forbruk snitt: 0,97 l/mil
CO2-utslipp: 231 g/km
Pris: kr. 355.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.