-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Lexus IS 200 SportCross
Et drøyt år etter lanseringen av Lexus IS 300 SportCross kommer nå 200-modellene med den lille rekkesekseren.


Lexus IS 200 SportCross
Lexus IS 200 SportCross
Først publisert i BIL 12 - 2002.
IS 200 er ikke en undermotorisert bil, rekkesekseren har mer enn nok muskler til å gi et skikkelig sportslig inntrykk. Da vi kjørte IS 300 i Bil 11/2001, skrev vi at motoren har krefter så det holder, og at den – til tross for hele 214 hester – er en kultivert bil. Med IS 200 får du en bil som er kultivert også for lommeboka. Riktignok byr den på bare 155 hester, men det er nok til at den 1400 kilo tunge bilen kan skilte med mindre enn ti sekunder fra null til hundre. Motoren, en tradisjonell rekkesekser med aluminiumtopp og støpejernsblokk, er basert på Toyotas VVT-i-teknikk.
Forskjellen i ytelse mellom de to motorene er stor på papiret, men i praksis er forskjellen mindre –- så liten at vi synes det er vanskelig å forsvare prisforskjellen på hele 260.000 kroner mellom tre- og toliteren. Riktignok er 300-utgaven utstyrt med automatgear, mens IS 200 i første omgang bare leveres med manuell gearkasse, en meget presis og tettsteget sekstrinns kasse.
Stasjonsvognkrysning
Som navnet antyder er Sport-Cross en crossover– en krysning som skal kombinere stasjonsvognens plass med sedanens elegante linjer og sportslige kjøreegenskaper. Når det gjelder hjuloppheng og fjæring, har Lexusingeniørene lagt seg på en linje som skal tilfredsstille ønsker om både komfort og sportslighet, altså et kompromiss. Resultatet – basert på fjærben, spiralfjærer, stabilisatorstag og gassdempere både foran og bak – kjennes vellykket og komfortabel på god vei, men det skal ikke være så store tverrskjøter i veien før vi får et inntrykk av at hjulopphenget ikke er den mest elegante detaljen. Slag forplanter seg hørbart og merkbart til karosseriet og setene.
I formen er det bare bakparten som skiller SportCross fra sedanen, men det skiller 10,5 cm i lengden. Naturlig nok er det større overheng bak på SportCross enn på sedanen, men forskjellen er bare 6,5 cm. Noe overraskende har SportCross større overheng også foran, forskjellen her er 4 cm, men det skyldes ikke konstruksjonsendringer i bilen. Det kommer ganske enkelt av at støtfangerne er kraftigere. Den beskjedne forskjellen i overheng mellom sedan og stasjonsvogn tilsier også at bagasjeplassen bare er ubetydelig større i stasjonsvognen. Med bakseteryggene nedslått kan du imidlertid plusse på 220 liter, og da snakker vi om et ryddig og lettlastet bagasjerom.
Stasjonsvogn-bakparten gjør at vektfordelingen mellom for- og bakaksling forskyves en anelse i forhold til på sedanen. Mens 49 prosent av vekten hviler på bakhjulene her i SportCross, er tallet 48 prosent i sedanen – uten at det er mulig å kjenne dette under kjøringen annet enn hvis man går fra den ene bilen til den andre.
Instrumenteringen er originalt komponert, både på midtkonsollen og på panelet, men mye informasjon på små flater gjør at det til å begynne med virker litt rotete. Etter en kort tilvenning fungerer dette fint. Setene har god sidestøtte og lårstøtte, men korsryggstøtten kunne vært bedre. Skinnseter koster 25.000 kroner ekstra.
Helt ny IS vil komme i 2004/2005, og da er sannsynligvis også en dieselversjon klar.
LEXUS IS 200 SportCross:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10,1:1. Sylindervolum: 1988 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 85,0 mm. Effekt: 114 kW (155 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 195 Nm v/4600 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 450,5 cm. Bredde: 172,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Sporvidde f/b: 149,5/148,5 cm. Egenvekt: 1430 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 9,5 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,32 l/mil
Forbruk landevei: 0,78 l/mil
Forbruk snitt: 0,97 l/mil
CO2-utslipp: 231 g/km
Pris: kr. 355.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.