-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jaguar S-Type 2.7D: Kraft og komfort
Jaguar står ikke stille og ser på at tyskerne forsyner seg grovt av det voksende markedet for dieselbiler i prestisjesegmentet. SType kommer nå med ansiktsløfting og en nyutviklet dieselmotor.


S-Type
S-Type
Først publisert i BIL 6 - 2004.
X-Type fikk sin dieselmotor donert fra Ford Mondeo i fjor, og den ble godt mottatt. Sammen med Peugeot og Citroën har Jaguar og moderkonsernet Ford konstruert en ny og moderne V6 dieselmotor med
2,7 liters volum. S-Type blir første bil som benytter denne, og Jaguar har gitt den twin-turbo pustehjelp.
Motoren veier 202 kilo, bare 15 kilo mer enn tilsvarende bensinmotor. Det er lagt ned mye arbeid i å få den vibrasjonsfri og stillegående, blant annet er motorfestene dobbelt isolert. Under kjøring er det fordelene ved turbodiesel som utmerker seg, med et kraftig skyv i mellomregisteret. Riktignok skjer det lite før du nærmer deg 2000 o/min på turtelleren, men da er det bare å øse på.
Kjøreegenskapene er upåklagelige, i svinger er den nøytral og lettkjørt. Selv når den presses i svingete motbakker er veigrepet sjelden i nærheten av å utfordres. Setene og førerplassen generelt er innbydende. Vi prøvde både Executive- og Sportutgaven, og kan trygt anbefale sportsversjonen. Den er like komfortabel, men har et merkbart overtak i kjøreegenskapene. Utvendig skiller Executive seg ut med kromlister her og der, innvendig er det også andre materialer. Sport-utgaven har 18-tommers felger, mot 17 for Executive.
På det norske markedet vil de fleste, om ikke alle, S-Type selges med 6-trinns automatkasse. Og godt er det, for den nye manuelle kassa jobber ikke helt harmonisk. Den har mest lyst til å komme seg i et høyt gear og holde seg der. Automatgearet er derimot godt tilpasset motoren, man merker lite til selve skiftene. Samtidig med lanseringen av den nye dieselmotoren har S-Type fått en diskret ansiktsløfting. Du ser det mest i detaljer som utvendige lister og interiøret, men bakparten har også fått et slags løft, for å gi inntrykk av bevegelse. Ved lanseringen av S-Type i 1999 var det ikke samme kvalitetsfølelse på interiøret som hos de tyske konkurrentene, men dette har nå kommet seg betraktelig.
Med den nye S-Type og dieselmotoren har Jaguar en verdig utfordrer til prestisjebilene fra Mercedes, Audi og BMW. Du trenger ikke være helfrelst anglofil for å velge denne fremfor de germanske luksusvognene.
Jaguar S-Type 2.7 D
Pris: 657.100,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 153 kW (207 hk) v/4000 o/min. 435 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 490,5 x 182 x 144 cm. Akselavstand: 291 cm. Egenvekt m/fører: 1797 kg. Tillatt totalvekt: 2255 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 69,5 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,5 sek
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km
Konkurrenter: Mercedes-Benz E 270 CDI, BMW 530 D, Audi A6 3.0 TDI.