-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Jaguar S-Type 2.7D: Kraft og komfort
Jaguar står ikke stille og ser på at tyskerne forsyner seg grovt av det voksende markedet for dieselbiler i prestisjesegmentet. SType kommer nå med ansiktsløfting og en nyutviklet dieselmotor.


S-Type
S-Type
Først publisert i BIL 6 - 2004.
X-Type fikk sin dieselmotor donert fra Ford Mondeo i fjor, og den ble godt mottatt. Sammen med Peugeot og Citroën har Jaguar og moderkonsernet Ford konstruert en ny og moderne V6 dieselmotor med
2,7 liters volum. S-Type blir første bil som benytter denne, og Jaguar har gitt den twin-turbo pustehjelp.
Motoren veier 202 kilo, bare 15 kilo mer enn tilsvarende bensinmotor. Det er lagt ned mye arbeid i å få den vibrasjonsfri og stillegående, blant annet er motorfestene dobbelt isolert. Under kjøring er det fordelene ved turbodiesel som utmerker seg, med et kraftig skyv i mellomregisteret. Riktignok skjer det lite før du nærmer deg 2000 o/min på turtelleren, men da er det bare å øse på.
Kjøreegenskapene er upåklagelige, i svinger er den nøytral og lettkjørt. Selv når den presses i svingete motbakker er veigrepet sjelden i nærheten av å utfordres. Setene og førerplassen generelt er innbydende. Vi prøvde både Executive- og Sportutgaven, og kan trygt anbefale sportsversjonen. Den er like komfortabel, men har et merkbart overtak i kjøreegenskapene. Utvendig skiller Executive seg ut med kromlister her og der, innvendig er det også andre materialer. Sport-utgaven har 18-tommers felger, mot 17 for Executive.
På det norske markedet vil de fleste, om ikke alle, S-Type selges med 6-trinns automatkasse. Og godt er det, for den nye manuelle kassa jobber ikke helt harmonisk. Den har mest lyst til å komme seg i et høyt gear og holde seg der. Automatgearet er derimot godt tilpasset motoren, man merker lite til selve skiftene. Samtidig med lanseringen av den nye dieselmotoren har S-Type fått en diskret ansiktsløfting. Du ser det mest i detaljer som utvendige lister og interiøret, men bakparten har også fått et slags løft, for å gi inntrykk av bevegelse. Ved lanseringen av S-Type i 1999 var det ikke samme kvalitetsfølelse på interiøret som hos de tyske konkurrentene, men dette har nå kommet seg betraktelig.
Med den nye S-Type og dieselmotoren har Jaguar en verdig utfordrer til prestisjebilene fra Mercedes, Audi og BMW. Du trenger ikke være helfrelst anglofil for å velge denne fremfor de germanske luksusvognene.
Jaguar S-Type 2.7 D
Pris: 657.100,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 153 kW (207 hk) v/4000 o/min. 435 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 490,5 x 182 x 144 cm. Akselavstand: 291 cm. Egenvekt m/fører: 1797 kg. Tillatt totalvekt: 2255 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 69,5 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,5 sek
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km
Konkurrenter: Mercedes-Benz E 270 CDI, BMW 530 D, Audi A6 3.0 TDI.