-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar S-Type 2.7D: Kraft og komfort
Jaguar står ikke stille og ser på at tyskerne forsyner seg grovt av det voksende markedet for dieselbiler i prestisjesegmentet. SType kommer nå med ansiktsløfting og en nyutviklet dieselmotor.
![Jaguar S-Type 2.7D: Kraft og komfort](https://image.bilnorge.no/461508.webp?imageId=461508&width=960&height=670&format=jpg)
![S-TypeS-Type](https://image.bilnorge.no/461643.webp?imageId=461643&width=960&height=672&format=jpg)
S-Type
S-Type
Først publisert i BIL 6 - 2004.
X-Type fikk sin dieselmotor donert fra Ford Mondeo i fjor, og den ble godt mottatt. Sammen med Peugeot og Citroën har Jaguar og moderkonsernet Ford konstruert en ny og moderne V6 dieselmotor med
2,7 liters volum. S-Type blir første bil som benytter denne, og Jaguar har gitt den twin-turbo pustehjelp.
Motoren veier 202 kilo, bare 15 kilo mer enn tilsvarende bensinmotor. Det er lagt ned mye arbeid i å få den vibrasjonsfri og stillegående, blant annet er motorfestene dobbelt isolert. Under kjøring er det fordelene ved turbodiesel som utmerker seg, med et kraftig skyv i mellomregisteret. Riktignok skjer det lite før du nærmer deg 2000 o/min på turtelleren, men da er det bare å øse på.
Kjøreegenskapene er upåklagelige, i svinger er den nøytral og lettkjørt. Selv når den presses i svingete motbakker er veigrepet sjelden i nærheten av å utfordres. Setene og førerplassen generelt er innbydende. Vi prøvde både Executive- og Sportutgaven, og kan trygt anbefale sportsversjonen. Den er like komfortabel, men har et merkbart overtak i kjøreegenskapene. Utvendig skiller Executive seg ut med kromlister her og der, innvendig er det også andre materialer. Sport-utgaven har 18-tommers felger, mot 17 for Executive.
På det norske markedet vil de fleste, om ikke alle, S-Type selges med 6-trinns automatkasse. Og godt er det, for den nye manuelle kassa jobber ikke helt harmonisk. Den har mest lyst til å komme seg i et høyt gear og holde seg der. Automatgearet er derimot godt tilpasset motoren, man merker lite til selve skiftene. Samtidig med lanseringen av den nye dieselmotoren har S-Type fått en diskret ansiktsløfting. Du ser det mest i detaljer som utvendige lister og interiøret, men bakparten har også fått et slags løft, for å gi inntrykk av bevegelse. Ved lanseringen av S-Type i 1999 var det ikke samme kvalitetsfølelse på interiøret som hos de tyske konkurrentene, men dette har nå kommet seg betraktelig.
Med den nye S-Type og dieselmotoren har Jaguar en verdig utfordrer til prestisjebilene fra Mercedes, Audi og BMW. Du trenger ikke være helfrelst anglofil for å velge denne fremfor de germanske luksusvognene.
Jaguar S-Type 2.7 D
Pris: 657.100,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 153 kW (207 hk) v/4000 o/min. 435 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 490,5 x 182 x 144 cm. Akselavstand: 291 cm. Egenvekt m/fører: 1797 kg. Tillatt totalvekt: 2255 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 69,5 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,5 sek
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km
Konkurrenter: Mercedes-Benz E 270 CDI, BMW 530 D, Audi A6 3.0 TDI.