-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kias kompakte SUV
I Europa har Kia vist sin nye Ceed. I India viste de sin nye kompakt-SUV. Er det en forbindelse.
Kia ønsker åpenbart virkelig å bite seg fast i det indiske markedet, og på Auto Expo 2018 dukket de opp med en flunkende ny SUV. Spesielt utviklet for dette store markedet.
Riktignok et konsept, presiserte de, men hvor grensen mellom konsept og produksjon går her, er ikke lett å si.
Riktignok er ingen mål eller tekniske data åpenbare, men dimensjonene tyder på at dette er noe som fint kan bygges på den nye K2-plattformen – den samme som man finner under nye Ceed.
Ved Ceed-presentasjonen ble det lovet enda en versjon til Genève-utstillingen. Det kan selvfølgelig være en stasjonsvogn – Cee’d har jo alltid hatt en slik versjon.
Det er garantert ikke en tre-dørs kombi – slike er lagt døde. Kanskje er det en sports-coupé aktig utgave, litt tilsvarende den lekre Proceed-prototypen vi så i Frankfurt.
Eller kanskje er det den utgaven Kia virkelig savner i modellrekken – en kompakt SUV.
Da finnes åpenbart oppskriften i India
Når man sett nøyere på bildene er det liksom ikke noen tvil om hva dette er. Med andre ord føyer den seg sømløst inn i Kias globale designspråk. Flytende tak, minimalistiske karosserilinjer, aksentuerte hjulbuer og en tiger-face front som kanskje er litt tonet ned.
Det er ikke noe her som ikke hadde passet i Europa også.
Og så har bilen alle de obligatoriske SUV-signalene også: passe med svart cladding, grillene er løftet en del, antydninger av skliplater under og fake eksos i støtfangeren bak.
Da jeg kunne lese at bilen er ment å konkurrere mot Hyundais Creta, ble jeg litt interessert.
Hyundai, hvafforno’?
På jakt etter den kom jeg over en av de råeste bilmodell-sidene jeg har sett. Du får til og med eksempel på låten fra hornet til bilen det er snakk om. Prøv selv – ikke bare finner du ut hva en Creta er for noe, du finner en ny form for tilsynelatende forbrukerhjelp også. Spesielt når du kommer ned til sammenlikningen med Renault Captur («Renault betaler for å få skrevet dårlige anmeldelser av denne»).
Kanskje vi burde holde litt bedre øye med India?