-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Shooting Brake på ramme alvor
Man skulle tro at den nygamle karosseriformen Shooting Brake burde inneholde noe å skyte med. Holland & Holland gjør noe med det.
Mercedes-Benz er blant dem som har begynt å bruke den gamle karosseriform-betegnelsen Shooting Brake igjen.
Men som navnet sier ligger opprinnelsen i noe man kunne skyte med eller fra, det var jo opprinnelig de spesialbygde bilene engelske godsherrer kunne bruke når de skulle på jakt.
Nå kaller ikke Holland & Holland sin spesialutgave av Range Rover for en Shooting Brake, selv om de kunne gjort det med større rett enn de fleste.
Superluksuriøs
Sammen med Land Rovers Special Vehicle Operations har de i hvert fall utviklet en luksus-versjon som nok utluksusversjonerer det som har eksistert av luksusversjoner før.
Man har for sikkerhets skyld tatt utgangspunkt i Autobiography Black-utgaven – det sier seg selv at en så corny navn forteller at dette er toppen av kransekaken – og så tar man det derfra.
Det har skjedd masse både med eksteriøret (ikke minst den egne grønne Holland & Holland-fargen) og innvendig der man til fulle utnytter denne bilens ekstra akselavstand. Valnøtt her og der og 17-graders lenbare seterygger bak er blant detaljene.
Men foreløpig har vi ikke sett noe til Holland & Hollands virkelige spesialiteter.
Overklasseprodusent
De har laget skyteutstyr for engelsk overklasse siden 1835, og har senere sklidd ut i annet luksusutstyr også for et i økende grad internasjonalt klientell, men det er ting som sier bang som fremdeles står i sentrum for virksomheten.
Innvendig vil du derfor finne, både som broderier i det fineste skinn, og som metalldetaljer på for eksempel dørene, eksempler på Holland & Hollands praktfulle gravør-arbeid. Du kjøper jo ikke en hagle derfra uten å ha fått din eget private acantus-baserte gravyr på plass.
Det er en rekke dekorative Holland & Holland assosiasjoner gjennom hele det innvendige, men det som virkelig skiller denne bilen fra andre over-the-top versjoner er bagasjerommet.
Våpenskap
Der finner du et skinntrukket aluminiumsskap med skreddersydd Alcantara-interiør. Skreddersydd spesielt for dine to gønnere som selvfølgelig er spesialprodusert sammen med bilen.
Skapet er montert på et sleide-gulv slik at det hele blir lett tilgjengelig når du trenger det. Dessuten er gulvet sterkt nok til at du kan sette deg på det når du skal skifte fra møkkete jakstøvler til håndsydde kjøresko igjen.
Det jeg imidlertid syns mangler er en åpenbar løsning for transport av slaktet – for man er vel ikke ute i skogen med et sett Holland & Holland bare for å more seg.
Kanskje er det imidlertid en selvfølge at følgere i andre biler tar seg av produksjonen?
Begge de involverte lover at dette skal bli en vare. Til sammen skal det bygges 120 slike de neste tre år.
Range Rover tilbyr fritt valg hva angår drivlinjer, mens Holland & Holland tilbyr fritt valg hva angår skyteinstrumenter.