-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bare nesten ny Leaf?
Det har den siste tiden vært mye fokus på nye Leaf, men er bilen så tvers gjennom ny som Nissan vil ha det til?
Hvor går grensen mellom en stor oppgradering og helt ny bil? Skal ny bil være ny tvers gjennom, eller holder det at den først og fremst oppfattes som ny?
Jeg har ikke noe fasitsvar, men Nissan har i det minste bidratt til diskusjonen ved å skru forventningene til andre generasjon av elbilen Leaf skyhøyt det siste halve året.
Vist flere ganger
Forut for Europa-lanseringen med drøyt 600 gjester i Oslo for noen dager siden, var Leaf vist i minst to etapper i Japan. Dessuten har Nissan holdt flere seminarer om hvor avansert teknologien i nye i bilen kom til å være.
På grunn av norske bilkjøperes appetitt på elektriske biler, nær 12 prosent av verdens Leaf-beholdning ruller på norske veier, startet Europa-salget tidligere i Norge enn resten av Europa.
På de tre første salgsukene signerte 1600 kunder for den nye modellen. På grunn av hyggelig pris og i mange tilfeller levering på dagen, selger fortsatt utgående Leaf veldig bra.
Mye kjent
Så sto jeg der ansikt til front med ny Leaf på DogA i Oslo og oppdaget at – bevares – her var det da mye kjent. Jeg visste at plattform og chassis var hentet fra første Leaf, men at de hadde tatt med fordørene uten å endre dørpanelene innvendig, at designet på betjeningspanelet for varmeapparatet var det samme og tilsynelatende også setene, overrasket meg.
Men igjen til spørsmålet? Spiller det noen rolle så lenge de kostnadseffektive grepene som er tatt utvendig og innvendig har så stor virkning at bilen framstår som ny?
Mennesker som kjøper Leaf har som oftest et annet forhold til bilens verdi som livsstilsobjekt enn Audi-, BMW-, Mercedes- og Jaguar-kundene.
Et rett valg
Derfor tror jeg Nissan har gjort det eneste rette når de legger lite penger (de vil helt sikkert hevde noe annet) i utviklingen av den nye rammen rundt, men heller bruker ressursene på å dytte mer energi inn i batteripakken (ut går 24 og 30 kWh-batteriet – på den nye Leaf gjelder kun 40 kWh inntil 60 kWh-batteriet er på plass neste høst), mer motorkraft (fra 109 til 150 hk koster nesten ikke noe) og flere førerstøttesystemer (hyllevare) som peker mot selvkjør – og samtidig holder prisen på samme nivå som utgående modell. Altså mer rekkevidde, høyere ytelse og mer teknologi for samme pris.
Golf-modellen
Volkswagen er eksperter på dette med Golf. Hver gang det har vært nødvendig har VW tatt de grepene som må til for å få Golf til å framstå som moderne nok, men heller aldri falt for den kostbare og risikofylte fristelsen å gjøre bilen for moderne. Sånn sett har Golf beholdt posisjonen som Europas mest kjøpte personbil i fire tiår.
Det er denne oppskriften Nissan ser ut til å ha fulgt med Leaf. Jeg tror det kan komme til å vise seg å være vinneroppskriften som i 2018 trolig løfter Leaf opp til igjen å bli landets mest kjøpte elbil slik den var det fra lanseringen mot slutten av 2011 til VW e-Golf overtok i 2015.
Ny Leaf er på norske skilter i februar.