Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h
Prøvekjørt: 2016 Lexus RX450h

Et friskt alternativ

Nye Lexus RX450h står frem som et godt alternativ til tyske premiumdoninger, ikke minst på pris.

Publisert Sist oppdatert

Lexus RX var, sammen med IS, modellene som på alvor tok Lexus til Norge. Første generasjon RX 300 dukket opp i 1998, og helt frem til den lille, Prius-baserte hybriden, CT200h kom, var det RX- og IS-modellene som i størst grad utgjorde Lexus-salget her til lands.

I dag er både modellutvalget og salgstallene til Lexus bredere og større enn noen gang, ikke minst på grunn av den populære SUV-en NX300h, men RX har fortsatt en viktig posisjon hos det japanske luksusmerket.

På verdensbasis er tre av ti Lexuser solgt siden merkets oppstart i 1989 en RX-modell.

Da er det ikke rart Lexus har valgt en evolusjonerende taktikk fremfor en revolusjon.

For under skallet er det ikke så mye nytt å finne. Den 3,5 liter store bensinmotoren er den samme som før, bare lettere overhalet for lavere forbruk og mer effekt, og spesifikasjonene på elmotorene er identisk med tidligere.

Girkassa er fortsatt en trinnløs affære, men ikke lenger en trist affære. Den passer langt bedre med en V6-er enn en firesylindret sak, og programmeringen gjort for å begrense det evige turtallsjaget disse CVT-kassene er kjent og beryktet for, gjør jobben mye bedre enn før.

Likevel klarer jeg ikke helt riste av meg tanken om at en syvtrinns, tradisjonell automat fortsatt ville vært et knepp mer komfortabelt.

Kraftig grill
Utvendig har det derimot skjedd en hel del. Lexus' såkalte "spindelgrill" er i aller høyeste grad til stede, og de karakteristiske kjørelysene (LED, naturligvis) synes godt i bakspeilet til bilen foran.

Interiøret er også helt nytt. Elementer fra både GS og RC F (i F-Sport-utgaven av RX), kombinert med eksepsjonell høy byggekvalitet, gir virkelig godfølelsen.

Alle brytere, hjul og knapper virker å være bygget for å vare lenge. Det er ikke noen motsetninger mellom faktisk kvalitet og det litt konstruerte begrepet "opplevd kvalitet" her.

Men at Lexus, med sin til tider perverse detaljfokus, ikke har fått norsk språk på kjørecomputeren i instrumenthuset, når resten av infotainment-anlegget har det, er rare greier.

Infotainment-anlegget prydes for øvrig av en 12,3 tommer stor hovedskjerm, men grafikken og grensesnittet - særlig for navigasjonsdelen - kunne også hatt godt av en oppgradering.

Måten man styrer systemet på, med en liten "musepinne", har jeg likevel sansen for.

Alle knapper og brytere er bakgrunnsbelyst i hvitt, det samme er instrumentene, og om kvelden imponerer interiøret med sin lesbarhet og klarhet, uten at lyset er sjenerende.

Bygget for komfort
Ute på veien blir det raskt klart at RX450h ikke er en bil som skal jage BMW X5 ned trange småveier. Lexusen foretrekker rolige, flytende bevegelser, og kjøring i et mer fornuftig tempo.

Belønningen er en komfortabel reise. Både understell og stoler (spesielt i Luxury-utgaven, som har justerbar lengde på sitteputa) bidrar til det.

Støynivået er nok ikke rekordlavt, men det er kun vindstøyen som høres, og den er langt fra sjenerende.

Styringen er presis og godt vektet, men særlig følsom kan jeg ikke påstå den er. Det er heller ikke viktig.

Viktigere er det at både ratt og seter er justerbare i rikelig monn, og i motsetning til de fleste tyske premiumbiler har jeg fullt utsyn til alle instrumentene i RX-en når rattet er lavt nok til at jeg sitter godt.

Et stort head-up-display gjør også hverdagen enklere - med fart, turteller (eller øko-måler), cruise control og navigasjon projisert rett i synsfeltet.

Knallpris
Men den virkelige bidragsyteren til at RX-er kan å bli er vanlig syn i bymiljøet, er faktisk prisen.

For noen uker siden, da den norske importøren satt med Excel-ark og utregninger opp, ned og i mente, jublet de da de klarte å få innstegsprisen på RX450h til å snike seg under 800.000.

"799.900 er en kjempefin fra-pris", tenkte de, og så kom nytt statsbudsjett på banen. Hva skjedde så? Jo, de nye avgiftene gjorde RX450h over 60.000 billigere - før den i det hele tatt var kommet til Norge!

Startprisen på stor-SUV-en har dermed endt på 725.200 kroner - omtrent det toppmodellen av lillebror NX300h koster.

Det er mye bil for pengene!

Og selv om det skulle friste med alt tilgjengelig utstyr, inn- og utvendig, skal du slite med å bikke 950.000 kroner.

Da heter bilen F-Sport S, koster 909.100 kroner, og metallic lakk og soltak er det eneste som ikke følger med i utstyrspakka.

Pris alene er ikke nok, naturligvis. Men allerede har over 80 kunder lagt inn forhåndsbestilling på bilen. Det er ingen tvil om at Lexus RX450h er et reelt og friskt alternativ til den svenske og de tyske konkurrentene (i hvert fall så lenge du klarer deg uten en tredje seterad).

En litt annerledes konkurrent, ja, men det er da ingen ting i veien med det?

Lexus RX450h

Motorer:

V6 bensin, 3456 ccm
El-motor foran og bak

Samlet effekt:

230 kW (313 hk)
474-809 Nm

LxBxH:

489x190x169 cm.

Akselavstand:

279 cm.

Bakkeklaring:

19,5 cm

Egenvekt m/fører:

2100 kg.

Bagasjerom:

539-1612 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,7sek.

Toppfart:

200 km/t.

Snittforbruk:

0,52 l/mil.

CO2:

120g/km.

Pris fra:

kr. 725.200

Powered by Labrador CMS