-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den aller nyeste, på Lillestrøm
Det er mange nyheter på bilutstillingen. Noe er nytt. Noe er helt nytt. Noe er nytt for Norge. Noe er så nytt at det bare har vært vist på Paris-utstillingen tidligere. Men noe er også så nytt, faktisk, at dette er første gang det vises i Europa. Den nyeste Ssangyong, Rodius, er en slik bil.
Der heter den Stavic, for på Malay betyr Rodius det samme som Honda Jazz på japansk betyr på islandsk – eller nosånt. Uansett, kanskje er Stavic – med cen i slutten får det kanskje et litt slavisk preg – et bedre navn enn Rodius.
Akkurat det spiller ingen rolle her og nå, for bilen står på Lillestrøm. Første gang den er til offentlig skue i Europa, og forbausende kort tid etter at den debuterte på et luksushotell i Seoul for et halvt års tid siden. Frem til da het den for øvrig bare A100, det var prosjektnavnet.
Den som er utstilt, sammen med aktuelle Rexton-modeller, er en 4x4 SUV i den seriøse klassen. Seriøs på den måten at denne kan virkelig håndtere et terreng eller to. Riktignok basert på New Chairman-plattformen, slik at den er mer personbil enn de andre, men allikevel med mange av de løsningene som gjør Ssangyong unik blant koreanerne.
I Lillestrøm-utgaven har den en 2,7 liters Mercedes-diesel av tredje generasjon, med common rail. Gearkassen er en femtrinns tiptronic. Selv om bilen er stor nok til å medføre totalt 11 personer i Korea vises den her i 2 eller tre-seters utgave, med andre ord: grønne skilter.
Den er stor: akselavstanden er på 3 meter og utvendig måler den 522 x 193 x 185 cm, den har nesten 160 cm. sporvidde foran og bak og veier 2320 kg. Med sin 80 liters drivstofftank. Den har uavhengig opphengning i alle ender, og har skiver foran og tromler bak.
Bilen er SUV-tøff i utseende, og interiøret ser veldig bra ut. Forbausende lyse farger, og sentralt plasserte instrumenter. Enkelte detaljer vil bli litt annerledes på de utgavene som kommer til oss, vi skal ikke få koreansk bjerk inne i coupeen, der skal det brukes børstet stål isteden, og utvendig slipper vi unna en del av de harry plastic-claddingene rundt hjul og på side.
Ca. april regner importøren med å ha bilen på plass her hjemme.