-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Den aller nyeste, på Lillestrøm
Det er mange nyheter på bilutstillingen. Noe er nytt. Noe er helt nytt. Noe er nytt for Norge. Noe er så nytt at det bare har vært vist på Paris-utstillingen tidligere. Men noe er også så nytt, faktisk, at dette er første gang det vises i Europa. Den nyeste Ssangyong, Rodius, er en slik bil.
Der heter den Stavic, for på Malay betyr Rodius det samme som Honda Jazz på japansk betyr på islandsk – eller nosånt. Uansett, kanskje er Stavic – med cen i slutten får det kanskje et litt slavisk preg – et bedre navn enn Rodius.
Akkurat det spiller ingen rolle her og nå, for bilen står på Lillestrøm. Første gang den er til offentlig skue i Europa, og forbausende kort tid etter at den debuterte på et luksushotell i Seoul for et halvt års tid siden. Frem til da het den for øvrig bare A100, det var prosjektnavnet.
Den som er utstilt, sammen med aktuelle Rexton-modeller, er en 4x4 SUV i den seriøse klassen. Seriøs på den måten at denne kan virkelig håndtere et terreng eller to. Riktignok basert på New Chairman-plattformen, slik at den er mer personbil enn de andre, men allikevel med mange av de løsningene som gjør Ssangyong unik blant koreanerne.
I Lillestrøm-utgaven har den en 2,7 liters Mercedes-diesel av tredje generasjon, med common rail. Gearkassen er en femtrinns tiptronic. Selv om bilen er stor nok til å medføre totalt 11 personer i Korea vises den her i 2 eller tre-seters utgave, med andre ord: grønne skilter.
Den er stor: akselavstanden er på 3 meter og utvendig måler den 522 x 193 x 185 cm, den har nesten 160 cm. sporvidde foran og bak og veier 2320 kg. Med sin 80 liters drivstofftank. Den har uavhengig opphengning i alle ender, og har skiver foran og tromler bak.
Bilen er SUV-tøff i utseende, og interiøret ser veldig bra ut. Forbausende lyse farger, og sentralt plasserte instrumenter. Enkelte detaljer vil bli litt annerledes på de utgavene som kommer til oss, vi skal ikke få koreansk bjerk inne i coupeen, der skal det brukes børstet stål isteden, og utvendig slipper vi unna en del av de harry plastic-claddingene rundt hjul og på side.
Ca. april regner importøren med å ha bilen på plass her hjemme.